Wat zijn de voordelen van Z.E. Trip?

Z.E. Trip biedt 3 grote voordelen :

  • snel opzoeken van 12 laadpunten die compatibel zijn met uw elektrische wagen, rondom u of uw bestemming (in een straal van 50 km),
  • weergave in realtime van de beschikbaarheid van de laadpalen,
  • weergave van uw route op uw R-LINK-scherm zodat u vlot naar de laadstations kunt rijden.* 

* Als u uw route op voorhand wilt voorbereiden, dan kunt u ook onze interactieve kaart gebruiken.
 

Wie kan Z.E. Trip gebruiken?

Alleen klanten bij wie een Renault Zoé en Renault Kangoo is geleverd vanaf 2016 kunnen gebruikmaken van Z.E. Trip, omdat deze alleen beschikbaar is op R-Link.

Is de applicatie Z.E. Trip compatibel met alle versies van R-LINK?

Z.E. Trip werkt op alle versies van de R-LINK-navigatie vanaf versie 11.335 (11.335.2094591-7025) gelanceerd in november 2015.

Als u over een vroegere versie beschikt, dan kunt u uw R-LINK eenvoudig bijwerken. U hoeft hiervoor alleen maar de SD-kaart van uw wagen in uw pc te steken en naar de R-LINK Store te gaan via MY Renault om de nieuwste versie te downloaden.

Hoe downloadt u Z.E. Trip?

Als u pas een nieuwe Renault Z.E.-wagen hebt gekocht, dan wordt de Z.E. Trip-dienst automatisch op uw R-LINK geïnstalleerd. 

Als dat niet het geval is:

  • controleer of u een versie van R-LINK hoger dan 11.335 hebt (ga hiervoor naar Systeem > XXXX > XXXX) of voer een update uit door de SD-kaart van uw wagen via uw pc te verbinden met R-LINK Store,
  • controleer of de geconnecteerde diensten "My Z.E. Connect" ingeschakeld zijn.

Nadat R-LINK de ingeschakelde "My Z.E. Connect"-diensten heeft bijgewerkt, hoeft u alleen nog de applicatie te downloaden op R-LINK Store. Profiteer ervan, de installatie en het gebruik zijn 3 jaar gratis !

Z.E. Trip: gratis dienst?

Als u over de R-LINK-navigatie beschikt op Renault ZOE of Renault KANGOO (wagens geleverd na 2016), dan wordt de applicatie Z.E. Trip 3 jaar gratis ter beschikking gesteld (vanaf de downloaddatum van de applicatie).

Hoe gebruikt u Z.E. Trip?

Welke informatie krijgt u over de laadpalen via Z.E. Trip?

Z.E. Trip geeft u informatie over:

  • de beschikbaarheid van de verbonden laadpalen (vrij of bezet),
  • de openingsuren van de laadstations,
  • de types kabels of compatibele stopcontacten,
  • het beschikbare vermogen van iedere laadpaal,
  • het type toegang tot de laadpalen (vrij of abonnement),
  • het adres van de laadstations en de afstand tot uw huidige locatie of uw bestemming.

Hoe kunt u het vermogen van de laadpalen herkennen? Waarom hebben de pictogrammen een kleur en een verschillend aantal lampen?

Het vermogen van een laadpaal wordt aangeduid door een aantal lampen.

  • 1 lamp: normaal laden,
  • 2 lampen: versneld laden,
  • 3 lampen: snel laden.

De status van de palen wordt aangeduid door een kleur: 

  • rood wanneer de paal bezet is,
  • groen wanneer de paal vrij is,
  • wit wanneer de paal geen informatie vrijgeeft (niet-communicerend of niet verbonden met een interoperabiliteitsplatform).

Kunnen zoekopdrachten gefilterd worden op type kabel?

Ja. Wij bevelen u zelfs aan om deze functie te gebruiken om te voorkomen dat u voor een laadpaal komt te staan die geen kabel(s) heeft die compatibel zijn met uw wagen.

Ga hiervoor naar het menu Navigatie > Instellingen > EV-instellingen > Kabelinstellingen en schakel het type/de types kabel in waarover u beschikt.

Hoe start u de navigatie naar een laadpaal met Z.E. Trip?

Nadat u een paal hebt geselecteerd op de Z.E. Trip-kaart,  klikt u op "Selecteren" om de navigatie te starten.

Soms verschijnt de volgende foutmelding: “De dienst is momenteel niet beschikbaar. Er worden geen gegevens bijgewerkt.” Wat betekent dat?

Als de applicatie Z.E. Trip verbonden is, verzendt die een zoekopdracht telkens als u een bestemming in uw R-LINK-navigatie invoert om informatie op te halen over de laadpunten. Uw wagen moet dus met het netwerk verbonden zijn, anders werkt Z.E. Trip niet. Als uw abonnement actueel is en de melding "De dienst is momenteel niet beschikbaar. Er worden geen gegevens bijgewerkt." wordt weergegeven, dan wijst dat erop dat er geen verbinding is gemaakt, ongetwijfeld omdat u zich in een gebied zonder dekking van het telefonienetwerk bevindt. Het bericht informeert u dat de weergegeven resultaten zullen overeenkomen met die van uw vorige zoekopdracht, bijgewerkt in functie van uw GPS-positie maar zonder u info te verschaffen over de beschikbaarheid van de laadpalen.

Waarom worden de stippen die de beschikbaarheid van de laadstations aangeven, wit na enkele minuten?

Als u niets doet en geen nieuwe zoekopdracht start, dan verandert de beschikbaarheidsstatus na 10 minuten automatisch in "onbekend". Na deze periode gaat de applicatie ervanuit dat de beschikbaarheid van de laadpaal mogelijk gewijzigd is en dat u een nieuwe zoekopdracht moet starten om de beschikbaarheidsstatussen bij te werken.

Hoe start u een nieuwe zoekopdracht naar laadpalen?

In het tabblad "Laadpalen zoeken" klikt u op "Vernieuwen" om een nieuwe zoekopdracht te starten.

Waarom wordt de prijs voor het laden niet weergegeven?

De prijs van het laden wordt niet weergegeven in Z.E. Trip omdat die afhangt van de leverancier. U kunt deze echter opzoeken in de gratis applicatie Z.E. Pass.

Waarom kunt u geen laadpaal reserveren?

Het is momenteel nog niet mogelijk om een laadpaal te reserveren omdat de operatoren deze dienst niet aanbieden met gestandaardiseerde en algemene reserveringsmodaliteiten. We werken hard om u deze dienst weldra te kunnen aanbieden.

Waarom plant Z.E. Trip geen tussenstop om de wagen op te laden wanneer ik een bestemming in de R-LINK-navigatie invoer?

Z.E. Trip geeft u momenteel de laadstations aan in de buurt van uw bestemming. Hierdoor kunt u de laadpalen gemakkelijk terugvinden en uw wagen opladen wanneer daar behoefte toe is. We werken momenteel hard om het oplaadproces dieper in de navigatie te integreren en zo andere diensten in de toekomst ter beschikking te stellen.

Ik heb een laadpaal in mijn buurt gezien maar die wordt niet aangegeven in Z.E. Trip. Hoe komt dat?

Dat kan om meerdere redenen:

  • Z.E. Trip verwijst alleen naar openbare laadpalen die voor iedereen toegankelijk zijn (eventueel onder voorbehoud van een abonnement). Als de laadpaal niet wordt aangegeven door Z.E. Trip, dan is het mogelijk dat het om een privé-laadpaal gaat. 
  • de in de parameters geselecteerde zoekfilters (beschikbare kabels in de wagen, vermogen van het laadpunt, beschikbaarheid, betalingsmiddel, enz.) sluiten de laadpaal misschien uit van de resultaten.
  • De laadpaal staat nog niet in onze database. 

Elke dag worden nieuwe laadpalen geïnstalleerd. Om ons te helpen de beste kwaliteit in onze dienstverlening te leveren, kunt u ons steeds attent maken op fouten of nieuwigheden op het e-mailadres evse.report@gmail.com.

Een laadpaal is defect. Hoe meld ik dat?

Als u een probleem hebt met een laadpaal, meld dat dan onmiddellijk. U kunt hiervoor met ons contact opnemen of een commentaar achterlaten op de Gireve-kaart dat alle openbare laadpalen bevat.

Welk nummer bel ik in geval van problemen met Z.E. Trip?

Onze hotline beantwoordt al uw vragen over het gebruik van de applicatie Z.E Trip op XX XX XX XX XX (A invullen per land). 

Werkt de applicatie Z.E. Trip in het buitenland?

Hiervoor zijn wij afhankelijk van de buitenlandse operatoren die hun laadpalen moeten verbinden met een roamingplatform. Elke dag worden nieuwe laadpalen verbonden. Z.E. Trip toont u waar zij zich in Frankrijk of het buitenland bevinden.