Het rijbereik

Wat is het gehomologeerde rijbereik?

Het is een maat voor het rijbereik in overeenstemming met de Europese NEDC-norm.
De NEDC-norm, New European Driving Cycle, is de Europese norm voor uitstoot en verbruik. Het is een genormaliseerde methode voor het meten van het verbruik. Dit gebeurt op basis van testen die identiek zijn voor alle wagens binnen Europa, zowel de thermische, elektrische als hybride wagens. Het is een objectieve maat voor het meten van de verschillen tussen modellen van diverse constructeurs. De test bestaat uit twee delen. De wagen wordt op een rollenbank geplaatst en hij ondergaat drie keer dezelfde stadsrit-cyclus ondergaan (cyclus ECE-15). Vervolgens ondergaat hij één keer de zogenaamde buitenrit-cyclus. Het gemiddelde van de vier cycli geeft het theoretisch gemiddelde rijbereik.

Waarom bestaat er zoveel verschil tussen het gehomologeerde en het reële rijbereik?

Het reële rijbereik is het gehomologeerde rijbereik gewijzigd in functie van de variabelen die te maken hebben met het reële gebruik van de wagen: rijstijl, soort parcours, snelheid en weersomstandigheden. Daarom spreken wij over het reële rijbereik.

Hoe kan ik mijn rijbereik beheren?

Wij bieden u verbonden Z.E.-services waarmee u uw rijbereik kunt beheren. U kunt uw rijbereik ook op afstand beheren met MY Z.E. Connect: waar u ook bent, u kunt steeds in realtime het batterij-niveau en het rijbereik van uw Renault Z.E.-wagen bekijken. Hetzelfde geldt voor het herlaadproces en het overzicht van de laatste herlaadbeurten.
Uw rijstijl beïnvloedt rechtstreeks het rijbereik van uw Renault Z.E.

Enkele tips voor een optimaal rijbereik:
- beperk uw snelheid en versnel minder vaak
- hanteer een soepele en vloeiende rijstijl
- hou zoveel mogelijk een constante snelheid: doseer uw versnelling, ook in de afdaling
- anticipeer
- gebruik het systeem van energie-recuperatie wanneer u vertraagt: als u de wagen wil stoppen, eerst het gaspedaal loslaten om te vertragen en daarna de wagen tot stilstand brengen.

Hoe kan ik mijn rijbereik controleren?

Aan het stuur van een Renault Z.E. kunt u u uw verbruik rechtstreeks in realtime controleren met behulp van de econometer. Op het boordscherm ziet u het resterende rijbereik, berekend in functie van het niveau van de batterij en uw gemiddeld verbruik.

U kunt ook uw batterij-niveau en het resterende rijbereik controleren vanop afstand. Dat kan vanaf uw computer of smartphone, via de service 'My Z.E. Connect', in serie op alle versies van Renault ZOE.

Hoe kan ik mijn rijbereik verbeteren?

Er zijn verschillende manieren om uw rijbereik te verbeteren.

Uw rijstijl heeft de grootste invloed op uw rijbereik. Voor een groter rijbereik en een betere energie-recuperatie, is dus vooral een ecologisch verantwoorde rijstijl nodig: anticiperen, remmen op de motor, verantwoord rijden... 
Volg het advies van uw interactieve R-Link tablet. Na elk traject maakt het systeem de balans van uw parcours op. Het geeft gepersonaliseerd advies voor een meer ecologisch verantwoorde rijstijl en een groter rijbereik.

Door de ECO-modus in te schakelen"", wordt uw rijbereik nog groter. Het vermogen van de airco of de verwarming en de dynamische prestaties van uw wagen verminderen zodat u meer kilometers kunt afleggen. Op die manier krijgt u ongeveer 8 tot 10% meer rijbereik.

Welke invloed hebben files op mijn rijbereik?

Wanneer u uw Z.E.-wagen start hoort en voelt u niets. In de file is dat net hetzelfde. De elektrische motor verbruikt enkel energie bij het versnellen. Bij stilstand verbruiken enkel de accessoires zoals verwarming en airco, energie wanneer die actief zijn. In de file  gaat u continu stoppen, versnellen en vertragen. Dat is een voordeel bij elektrische motoren die energie recupereren bij het vertragen en het remmen (dit in vergelijking met de meeste Diesel- of benzinemotoren).

Hebben elektronische apparaten een invloed op mijn rijbereik?

Elektronische apparaten hebben een invloed op het rijbereik van uw Renault Z.E. Dit doen ze echter maar in beperkte mate in vergelijking met de 4 factoren die het rijbereik van een elektrische wagen verminderen: soort parcours, snelheid, airco of verwarming en rijstijl.

Wat is de invloed van erg koud weer op mijn batterij?

Alle batterijen raken sneller leeg bij erg koud weer dan bij gemiddelde temperaturen. Dit geldt ook voor de batterijen van de Z.E.-wagens. Toch heeft Renault ZOE testen doorstaan bij"erg koud weer," in Kiruna (Zweden) bij -20 °C. De wagen functioneerde daarin perfect normaal.

Bij erg lage temperaturen kan het gebruik van de verwarming soms een negatieve invloed hebben op de herlaadtijd, het rijbereik of het verbruik.

Wat als ik zonder energie val?

Het huurcontract van de batterij voorziet assistentie bij elk soort pech, 7d/7 24u/24, ook bij energiepanne. Bij energiepanne krijgt u pechverhelping en wordt u naar een laadpunt naar keuze in een straal van 80km gebracht.

Heropladen

Wat als ik dagelijks de batterij oplaad zonder dat deze leeg is?

De nieuwe Lithium-ion batterijen van Renault Z.E. vertonen geen "geheugeneffect". U kunt ze dus op elk moment heropladen, zelfs gedeeltelijk. Dit leidt niet tot een vroegtijdige vermindering van hun prestaties. De Lithium-ion technologie is momenteel de meest performante technologie op de markt: met haar hoge energiedichtheid kunt u een maximum aan Wh per kg opslaan voor een optimaal rijbereik. Het heropladen kent geen beperkingen. De batterij kan opgeladen worden zelfs als ze niet helemaal leeg is.

Loopt de batterij leeg de wagen niet wordt gebruikt?

De dagelijkse hoeveelheid energieverlies is te klein om een grote invloed te hebben. De wagen moet wekenlang stilstaan om een merkbare verlaging van het batterijniveau vast te stellen.

Is de batterij recycleerbaar?

Renault heeft een eerste samenwerking opgezet met de internationale onderneming UMICORE. Dit bedrijf is marktleider in de recyclage van lithium-ion batterijen.
De batterijen die defect zijn of niet langer werken worden verzameld en naar diagnostische centra gebracht. Daar krijgen ze ofwel een tweede leven buiten de automobielsector of ze worden volledig gerecycleerd.
De volledige recyclage begint bij het ontmantelen van de batterijen in kleinere gehelen tot aan de modules (gevormd uit een geheel van cellen). De bestanddelen van de modules zijn ofwel herbruikbaar, ofwel recycleerbaar via de klassieke netwerken. UMICORE hanteert een pyrometallurgische behandeling van de modules en de cellen. Daarna volgt een hydrometallurgische behandeling om de metalen te recupereren.

Hoe kan ik mijn elektrische wagen heropladen bij een Renault-verdeler?

In het Renault-netwerk geniet u van één uur gratis per dag om uw elektrische wagen op te laden*.

Sinds 30 september 2013 bieden 372 verdelers van het commerciële Renault-netwerk een uur gratis heropladen. Daartoe zijn er versnelde laadpalen aanwezig op externe parkings (met een vermogen van 22 KW per laadpunt). In 1 uur herlaadt u tot 80% van de batterijcapaciteit van uw ZOE. Om de laadpunten te vinden, raadpleegt u http://www.renault.fr/concessionnaires/index.jsp of surft u naar de website http://www.chargemap.com.

* U kan uw elektrische wagen heropladen tijdens de openingsuren en voor zover beschikbaar op versnelde laadpalen. Deze optie is beschikbaar voor elektrische wagens van alle merken voorzien van een herlaadkabel voor wallbox en openbare laadpaal (Type 3).

Hoe een stopcontact of Wallbox installeren in een gemeenschappelijke woning?

Geïnteresseerd in een Z.E.-wagen en u woont in een gemeenschappelijke woning? Dankzij het decreet van 25 juli 2011 hebt u het recht op een stopcontact. Zo kunt u tijdens een vergadering uw project voorstellen voor de aankoop van een elektrische wagen en uitrusting van uw parkeerplaats met een laadpunt.

Voor meer info, raadpleeg de praktische fiche van AVERE France (Vereniging voor elektrische mobiliteit).

Waarom wordt de batterij steeds te huur aangeboden?

De batterij te huur aanbieden is een garantie voor een aanvaardbare prijs en voor prestaties van het hoogste niveau.
Samen met het huurcontract van uw batterij, beschikt u steeds over een perfect functionerende batterij, met voldoende laadcapaciteit, d.w.z. meer dan 75% van de initiële capaciteit.

Hoe kan ik de batterij vervangen?

Dankzij de huur van de batterij beschikt u steeds over een perfect functionerende batterij met voldoende laadcapaciteit, d.w.z. meer dan 75% van de initiële capaciteit. Probeer de batterij niet zelf te ontmantelen. Zo voorkomt u elk risico op elektrische schokken, letsels of brandwonden. Enkel een erkende Z.E.-technicus is bevoegd om deze operatie uit te voeren.

De services van Z.E.

Wat is het verschil tussen het onderhoud van een thermische wagen en een elektrische wagen?

De onderhoudscontracten voor thermische en elektrische wagens zijn dezelfde. Het onderhoud van een elektrische wagen is echter eenvoudiger en goedkoper dan dat van een thermische wagen. Bij een thermische wagen moet u bijvoorbeeld regelmatig de olie vervangen voor een goede smering en voor een correcte koeling van de motor. Bij een elektrische wagen moet u geen olie vervangen: een elektrische motor heeft geen smering nodig. Hetzelfde geldt voor de remblokken, schijven en trommels. Ze gaan veel langer mee.

Is het assistentiecontract gratis?

Ja, bij de Z.E.-wagen is alles inbegrepen. De assistentie voor elke soort pech is inbegrepen in de garantie. Bij energiepanne wordt u geholpen voor de hele periode van de huur van de batterij. 

Zijn er specifieke verzekeringscontracten voor de Z.E. ?

De meeste verzekeraars bieden vandaag de dag specifieke contracten voor elektrische wagens. De verzekeringscontracten voor Renault Z.E. zijn perfect aangepast aan uw elektrische wagen en omvatten in het bijzonder de batterij in geval van schade.

Ik gebruikte My Z.E. Connect, maar het werkt niet meer op mijn Renault ZOE. Hoe komt dit?

De services van My Z.E. Connect zijn één jaar gratis op Renault ZOE. Daarna moet u zich elk jaar opnieuw inschrijven op My Z.E. Online om gratis gebruik te kunnen maken van My Z.E. Connect op Renault ZOE.

Hoe overschakelen van My Z.E. Connect op My Z.E. Interactive?

Om My Z.E. Interactive te kunnen gebruiken, moet u zich eerst inschrijven op My Z.E. Online en moet u zich hebben ingeschreven voor My Z.E. Connect.  U kunt My Z.E. Interactive niet gebruiken zonder inschrijving voor My Z.E. Connect (voor Renault Kangoo Z.E.).

U kunt inschrijven op My Z.E. Interactive vanaf My Z.E. Online.

Heb ik bij Renault ZOE toegang tot alle R-Link apps?

Ja. U beschikt 1 jaar lang over een pakket gratis en betalende apps via MyRenault.  Na dit gratis abonnement moet u zich opnieuw inschrijven.

Heb ik toegang tot de services van My Z.E. Connect en My Z.E. Interactive zonder een account aan te maken?

Nee. U moet een account aanmaken via My Z.E. Online om toegang te hebben tot de services. 

Wat is connectiviteit?

Het abonnement op de connectiviteit zorgt ervoor dat u de verbonden apps kunt gebruiken waarvoor een telecomverbinding is vereist. U krijgt toegang tot de verbonden apps via R-Link store.

Dekt het uitbreidingsconctract de aandrijfbatterij?

De garantie van de aandrijfbatterij is inbegrepen in de huur van de batterij bij nieuwe wagens en tweedehandswagens. Er bestaat geen specifiek garantie-contract voor de aandrijfbatterij.

Kan ik mezelf inschrijven voor het Z.E. basiscontract? ?

De motoraandrijving is inbegrepen  in de basisgarantie voor 5 jaar. U moet dus geen uitbreiding op het Z.E. basiscontract onderschrijven voor de motoraandrijving (met uitzondering van de Renault TWIZY).


Ontdek onze oplossingen voor het heropladen

Laad uw Renault Z.E. op in alle eenvoud!

Welkom in de wereld van Renault Z.E.

Renault ZOE