WAT IS HET VERBRUIK VAN EEN HYBRIDE AUTO?

E-Tech full hybrid - verbruik - Renault

E-Tech hybrid-technologie voor minder verbruik

Onze full hybrid- en plug-in hybrid-aandrijflijnen verlagen het brandstofverbruik door slim elektronisch beheer van de verschillende motoren.

De componenten van de elektromotor(en) en verbrandingsmotor werken onafhankelijk van elkaar of samen - al naar gelang van wat nodig is - om het brandstofverbruik te verminderen.

vergelijking

  E-Tech full hybrid
E-Tech plug-in hybrid
minder brandstofverbruik tot 40% tot 75%
elektrisch rijden in de stad tot 80%  tot 100%
snelheid bij elektrisch rijden tot 130 km/u** tot 135 km/u
actieradius bij elektrisch rijden tot 5 minuten tot 50 km*
batterijcapaciteit in kWh tot 2 kWh tot 10,4 kWh
opladen via een stopcontact of terminal nee ja
energieterugwinning ja ja
elektrisch starten ja ja
technologie

1 tractiebatterij

+ 2 elektromotoren

+ 1 verbrandingsmotor

+ 1 automatische versnellingsbak

1 tractiebatterij

+ 2 elektromotoren

+ 1 verbrandingsmotor

+ 1 automatische versnellingsbak

*WLTP

** afhankelijk van het model en de versie

het verbruik van E-Tech full hybrid-auto's

Full hybrid-modellen zijn ontworpen om elke rit te optimaliseren en je dagelijks leven wat gemakkelijker te maken. Brandstof, elektriciteit, "actieradius"... hier volgt belangrijke informatie over E-Tech full hybrid-technologie.

E-Tech full hybrid - minder brandstofverbruik - Renault

minder brandstofverbruik

Het grootste verschil met auto's met verbrandingsmotoren zit in het lagere brandstofverbruik. De besparingen kunnen oplopen tot maar liefst 25% bij zogenaamde "gemengde" ritten (op het platteland over vrije wegen). In de stad kunnen de besparingen oplopen tot 40% in de stad.*

 

*WLTP-referenties

E-Tech full hybrid - verbruik - Renault

het verbruik beheren

Schakelen tussen de verschillende manieren van aandrijven (elektrisch, hybride en verbranding) helpt full hybrid-auto's om minder brandstof te verbruiken dan gelijkwaardige modellen met verbrandingsmotor.

Het verbruik wordt geoptimaliseerd door automatisch over te schakelen van de ene modus naar de andere en door gebruik te maken van remmen met energieterugwinning. Het energiebeheersysteem van de auto regelt het verbruik permanent en autonoom.

E-Tech full hybrid - elektrisch rijden - Renault

elektrisch rijden

Bij een full hybrid hebben we het over de tijd die je in de elektrische rijmodus rijdt, in plaats van over de actieradius.

Bij een E-Tech full hybrid laadt de batterij zichzelf op afhankelijk van hoeveel je remt en afremt. Dat betekent dat de volledige rijtijd niet vooraf kan worden berekend. We schatten echter dat je tot wel 80% van je ritten in de stad elektrisch kunt rijden.

het verbruik van E-Tech full hybrid-auto's - Renault

het verbruik van E-Tech full hybrid-auto's

  • Austral E-Tech full hybrid: vanaf 4,6 liter/100 km* 
  • Clio E-Tech full hybrid: vanaf 4,1 liter/100 km* 
  • Captur E-Tech full hybrid: vanaf 4,7 liter/100 km* 
  • Espace E-Tech full hybrid vanaf 4,6 liter/100 km*​ 

 

*WLTP-standaard

het verbruik van een E-Tech plug-in hybrid

Plug-in hybrid-modellen hebben hetzelfde aandrijflijnontwerp als full hybrid-modellen: 2 elektromotoren + één verbrandingsmotor. Bij plug-in hybrid modellen worden de motoren gecombineerd met een oplaadbare batterij met een hogere capaciteit. Deze batterij kun je via het lichtnet opladen. Deze combinatie verlaagt je dagelijkse brandstofverbruik aanzienlijk.

E-Tech full hybrid - ecologie en verbruik - Renault

ecologie en verbruik

Een plug-in hybrid kan de CO2 -uitstoot tot 75% verminderen (WLTP-cyclus) en tot wel 100% in de 100% electric-modus. Als je de auto niet oplaadt, dan werkt deze als een full hybrid, maar met een hoger verbruik door het gewicht van de batterij.

E-Tech full hybrid - actieradius bij elektrisch rijden - Renault

actieradius bij elektrisch rijden

Plug-in hybrid-modellen van Renault hebben een actieradius tot 50 km*. Net als bij een elektrische auto hangt de actieradius af van verschillende factoren, zoals je rijstijl of de topografie van de weg. Daarom ligt je actieradius op een snelle weg meestal tussen de 25 en 40 km.


*in gecombineerde WLTP-cyclus

E-Tech full hybrid - opladen - Renault

laadmodus

Plug-in hybrid-modellen laden meestal op tijdens het rijden (door remmen met energieterugwinning) of bij een laadpunt.
Als de batterij helemaal leeg is, werken ze als een full hybrid. De opgewekte kinetische energie helpt je om tot 10% van de capaciteit van de batterij terug te winnen.

elektrisch rijden en oplossingen voor het verbruik

E-Tech full hybrid - e-nav - Renault

de functies “E-Nav” en “voorspellend hybride rijden”

Met de E-Tech-technologie in combinatie met de functie "voorspellend hybride rijden" benut je de batterij optimaal om je bestemming te bereiken.

Afhankelijk van waar je je bevindt, bepaalt de auto precies wanneer je door een stad komt of specifiek een specifiek landschap tegenkomt. Bijvoorbeeld heuvels of bergen. De auto weet wanneer hij op brandstof, hybride of 100% elektrisch moet rijden. Dit verbetert je brandstofverbruik, je actieradius en de prestaties van je auto.

*afhankelijk van de auto.

E-Tech full hybrid - e-save-modus - Renault

E-Save-modus

Met de E-Save--modus kies je ervoor om minimaal 40% van de elektrische actieradius van je auto op het beste moment te benutten.

E-Tech full hybrid - voorverwarming - Renault

voorverwarming van het passagierscompartiment (plug-in hybrid)

Net als bij een elektrische auto kun je het passagierscompartiment in de winter voorverwarmen. Op dezelfde wijze start je in de zomer de airconditioning met behulp van de My Renault-app, terwijl je je auto oplaadt. Begin de dag met een maximale actieradius en een auto die er klaar voor is.

jouw vragen over het verbruik van een hybride auto

ontdek ook