HOE WERKT EEN HYBRIDE AUTO?

E-Tech full hybrid - werking - Renault

Het principe van E-Tech hybrid-technologie

Renault heeft ervoor gekozen om 2 soorten technologie te ontwikkelen: enerzijds E-Tech full hybrid: voor auto's die je niet op het stopcontact hoeft aan te sluiten om op te laden. Anderzijds E-Tech plug-in hybrid: voor auto's die je wel op het stopcontact kunt aansluiten om op te laden. Beide opties bieden milieuvriendelijke auto's die kosteneffectief zijn en waarbij rijplezier en alledaagse eenvoud hand in hand gaan.

 

De werking is van beide opties is feitelijk hetzelfde, met slechts 2 verschillen:

  • de grootte van de batterij en daarmee de capaciteit om 100% elektrisch te rijden,
  • E-Tech plug-in hybrid-auto's kun je aansluiten op het lichtnet om op te laden.
  • elektrificatie van de achteras voor de PHEV (plug-in hybrid).

onze hybride aandrijfsystemen

Onze auto's worden "serie-parallelle hybrides" genoemd, omdat ze de mogelijkheid bieden om 100% elektrisch, hybride (elektrisch + verbrandingsmotor) of alleen met verbrandingsmotor te rijden.

2 elektrische motoren

Beide technologieën combineren twee elektrische motoren (start-stop generator en tractiemotor) met een verbrandingsmotor voor optimale prestaties. De plug-in hybride technologie onderscheidt zich door een extra elektrische motor op de achteras, wat zorgt voor een nog comfortabelere en dynamische rijervaring.

technologie voor optimale prestaties

Innovatieve technologieën ingebouwd in de auto, zoals de intelligente versnellingsbak, het energiemanagementsysteem en regeneratief remmen, stellen de verschillende motoren in staat om elkaar af te wisselen of gelijktijdig te werken, afhankelijk van de behoefte. Zo worden de prestaties en het verbruik van het hybride voertuig geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie.

dynamische acceleratie

De E-Tech motoren bieden een krachtige acceleratie, een dynamische herneming en verlagen zowel de CO2-uitstoot als het brandstofverbruik.

Niet-oplaadbare hybride motor

Niet-oplaadbare hybride voertuigen hoeven niet aan het stopcontact. De batterij laadt automatisch op tijdens het rijden, waardoor het brandstofverbruik wordt geoptimaliseerd en uw dagelijkse leven eenvoudiger wordt.

E-Tech full hybrid - hybride aandrijfsystemen - Renault
    • benzinemotor
      benzinemotor

      De verbrandingsmotoren zijn speciaal ontworpen om het verbruik en de CO₂-uitstoot te verminderen. De motoren zijn uitgerust met een roetfilter en combineren zuinigheid, efficiëntie en prestaties.

    • hoofd-elektromotor
      hoofd-elektromotor

      Deze motor helpt om de auto te starten, zorgt voor 100% elektrisch rijden, voorziet de wielen van energie en laadt de batterij op als je remt of afremt.

    • een secundaire elektromotor

      Deze fungeert als startmotor en hoogspanningsgenerator voor de batterij. De hoofd-elektromotor wordt ook gebruikt als stabilisator tijdens het schakelen, om schokken en trillingen te voorkomen.

    • AUTOMATISCH, INTELLIGENTE VERSNELLINGSBAK MET VERSCHILLENDE STANDEN
      AUTOMATISCH, INTELLIGENTE VERSNELLINGSBAK MET VERSCHILLENDE STANDEN

      Deze revolutionaire versnellingsbak levert optimale prestaties. De versnellingsbak werkt in combinatie met het energiebeheersysteem dat gebruik maakt van de F1-expertise van de Renault Group. In totaal zijn er 15 verschillende manieren van rijden via 2 elektrische versnellingen en 4 versnellingen met verbrandingsmotor, die samen of apart werken.

    • krachtige elektronica

      Tijdens het rijden zorgt het systeem continu voor de overdracht en AC/DC-omzetting van de elektrische energie tussen de tractiebatterij en de elektromotor.

    • de tractiebatterij
      de tractiebatterij

      Een batterij slaat de benodigde energie op om de auto in beweging te brengen en het vervolgens in elektrische modus te laten rijden. De grootte van de batterij varieert sterk al naar gelang het type aandrijfsysteem: tot 2 kWh voor een full hybrid tot 10,4 kWh voor een plug-in hybrid.

oplaadbare hybride motor

Oplaadbare hybride voertuigen hebben een vergelijkbare technologie als onze niet-oplaadbare hybride modellen. Het verschil zit hem in de grotere batterijcapaciteit en de mogelijkheid om aan een stopcontact op te laden, vandaar de term "plug-in" en de toevoeging van een tweede elektromotor.

oplaadbare hybride motor | Renault
    • de motor

      Het betreft hier een hybride motor die vergelijkbaar is met onze niet-oplaadbare hybride motor. Deze bestaat uit een verbrandingsmotor, een elektromotor, vermogenselektronica, een multimodale versnellingsbak en een secundaire elektromotor.

    • de tractiebatterij

      Deze batterij slaat de energie op die nodig is om een plug-in hybride voertuig aan te drijven, waardoor volledig elektrisch rijden mogelijk wordt. Met een capaciteit tot 22 kWh biedt deze batterij een elektrische actieradius tot 100 km.

    • de achterasmotor

      Deze elektrische motor, gemonteerd op de achteras, maakt vierwielaandrijving mogelijk.

de verschillende manieren van aandrijven

Een hybride motor bestaat uit 2 hoofdmotoren die elkaar afwisselen of gelijktijdig werken om de auto aan te drijven. meer informatie over de verschillende manieren van aandrijven

E-Tech full hybrid

van de ene naar de andere aandrijvingsmodus

Je kunt op twee manieren van de ene naar de andere aandrijvingsmodus overschakelen:

  • automatisch, met behulp van het elektronische boordmanagementsysteem. Dit systeem analyseert het laadniveau van de batterij, de mate van acceleratie en het soort weg. Op basis hiervan past het systeem de aandrijvingsmodus aan om de prestaties van de auto te optimaliseren. 
  • handmatig, op het dashboard. Alleen bij plug-in hybrid-auto's, als je ervoor kiest om 100% elektrisch te rijden.

van voorwiel naar achterwiel aandrijving

Onze plug-in hybride aandrijving, uitgerust met een achtermotor, kan werken met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Afhankelijk van de gekozen rijmodus (eco, sport, normaal) en het type aandrijving, past het voertuig automatisch de ideale combinatie van aandrijving en tractie aan om comfort en brandstofzuinigheid te garanderen.

laadbeheer 

E-Tech full hybrid - batterij - Renault

de batterij in full hybrid-auto's

De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden, dankzij kinetische energie. Eenvoudige hybride voertuigen hoeven niet aan een laadpaal, omdat ze een systeem hebben om energie terug te winnen tijdens het remmen en vertragen. Dit is voldoende om de batterij volledig op te laden. Tijdens het rijden op de verbrandingsmotor laadt de motor de batterij op.

E-Tech plug-in hybrid - batterij - Renault

de batterij in plug-in hybrid-auto's

De batterij wordt voornamelijk opgeladen door de auto aan het elektriciteitsnet aan te sluiten, maar ook tijdens het rijden (ongeveer 10% van de mogelijke lading). Oplaadbare hybride voertuigen hebben een laadklep waarmee de batterij volledig kan worden opgeladen.

de Renault E-Tech full hybrid en E-Tech plug-in hybrid gamma

E-Tech full hybrid - Renault

E-Tech full hybrid

Voertuigen uitgerust met 2 start-stop dynamo's, een elektromotor en een verbrandingsmotor, die zichzelf opladen tijdens het rijden en waarmee tot 80% van de tijd volledig elektrisch gereden kan worden (WLTP stadscyclus).

E-Tech hybride rechargeable - Renault

E-Tech plug-in hybrid

Voertuigen uitgerust met een verbrandingsmotor en 2 elektromotoren, met de mogelijkheid om de batterij op te laden. Dit zorgt voor een volledig elektrische actieradius tot 100 km bij gemengd gebruik (WLTP-cyclus, wat overeenkomt met verschillende soorten wegen).

jouw vragen over de werking van hybride auto's

ontdek ook