Het principe van E-Tech hybrid-technologie
Renault heeft ervoor gekozen om 2 soorten technologie te ontwikkelen: enerzijds E-Tech full hybrid: voor auto's die je niet op het stopcontact hoeft aan te sluiten om op te laden. Anderzijds E-Tech plug-in hybrid: voor auto's die je wel op het stopcontact kunt aansluiten om op te laden. Beide opties bieden milieuvriendelijke auto's die kosteneffectief zijn en waarbij rijplezier en alledaagse eenvoud hand in hand gaan.
De werking is van beide opties is feitelijk hetzelfde, met slechts 2 verschillen:
Onze auto's worden "serie-parallelle hybrides" genoemd, omdat ze de mogelijkheid bieden om 100% elektrisch, hybride (elektrisch + verbrandingsmotor) of alleen met verbrandingsmotor te rijden.
2 elektrische motoren
Beide technologieën combineren twee elektrische motoren (start-stop generator en tractiemotor) met een verbrandingsmotor voor optimale prestaties. De plug-in hybride technologie onderscheidt zich door een extra elektrische motor op de achteras, wat zorgt voor een nog comfortabelere en dynamische rijervaring.
technologie voor optimale prestaties
Innovatieve technologieën ingebouwd in de auto, zoals de intelligente versnellingsbak, het energiemanagementsysteem en regeneratief remmen, stellen de verschillende motoren in staat om elkaar af te wisselen of gelijktijdig te werken, afhankelijk van de behoefte. Zo worden de prestaties en het verbruik van het hybride voertuig geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie.
dynamische acceleratie
De E-Tech motoren bieden een krachtige acceleratie, een dynamische herneming en verlagen zowel de CO2-uitstoot als het brandstofverbruik.
Niet-oplaadbare hybride voertuigen hoeven niet aan het stopcontact. De batterij laadt automatisch op tijdens het rijden, waardoor het brandstofverbruik wordt geoptimaliseerd en uw dagelijkse leven eenvoudiger wordt.
Oplaadbare hybride voertuigen hebben een vergelijkbare technologie als onze niet-oplaadbare hybride modellen. Het verschil zit hem in de grotere batterijcapaciteit en de mogelijkheid om aan een stopcontact op te laden, vandaar de term "plug-in" en de toevoeging van een tweede elektromotor.
Een hybride motor bestaat uit 2 hoofdmotoren die elkaar afwisselen of gelijktijdig werken om de auto aan te drijven. meer informatie over de verschillende manieren van aandrijven
Bij het starten drijft alleen de elektromotor de wielen aan, waardoor de auto geen brandstof verbruikt. Start geruisloos en rijd tot 130 km/u gedurende maximaal 5 minuten met alleen elektrische energie, afhankelijk van je rijstijl en het model*.
* Austral E-Tech full hybrid 200
In deze modus worden gelijktijdig twee krachtbronnen gebruikt om de auto aan te drijven.
Bij dynamisch rijden ondersteunt de benzinemotor de elektromotor om de prestaties op peil te houden. De twee motoren werken samen om het vermogen van je auto te verhogen. Dit staat bekend als een parallelle hybride werking.
In sommige gevallen - bijvoorbeeld als de batterij bijna leeg is - werken de 2 motoren gelijktijdig, maar drijft alleen de elektromotor de wielen aan. In dit specifieke geval activeert het elektromanagement de verbrandingsmotor om het totale verbruik te optimaliseren en de batterij op te laden. Dit staat bekend als een seriële hybride werking.
Als alleen de verbrandingsmotor draait, dan wordt deze op zijn optimale snelheid gebruikt om de wielen van de auto aan te drijven en de batterij op te laden. Dit optimaliseert het totale verbruik van de auto, terwijl de extra energie wordt opgeslagen om het elektrisch rijden zo snel als mogelijk weer te hervatten.
Bespaar op brandstof met de E-Drive functie. Deze zet de verbrandingsmotor om in een generator voor optimaal energiegebruik.
van de ene naar de andere aandrijvingsmodus
Je kunt op twee manieren van de ene naar de andere aandrijvingsmodus overschakelen:
van voorwiel naar achterwiel aandrijving
Onze plug-in hybride aandrijving, uitgerust met een achtermotor, kan werken met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Afhankelijk van de gekozen rijmodus (eco, sport, normaal) en het type aandrijving, past het voertuig automatisch de ideale combinatie van aandrijving en tractie aan om comfort en brandstofzuinigheid te garanderen.
de batterij in full hybrid-auto's
De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden, dankzij kinetische energie. Eenvoudige hybride voertuigen hoeven niet aan een laadpaal, omdat ze een systeem hebben om energie terug te winnen tijdens het remmen en vertragen. Dit is voldoende om de batterij volledig op te laden. Tijdens het rijden op de verbrandingsmotor laadt de motor de batterij op.
de batterij in plug-in hybrid-auto's
De batterij wordt voornamelijk opgeladen door de auto aan het elektriciteitsnet aan te sluiten, maar ook tijdens het rijden (ongeveer 10% van de mogelijke lading). Oplaadbare hybride voertuigen hebben een laadklep waarmee de batterij volledig kan worden opgeladen.
E-Tech full hybrid
Voertuigen uitgerust met 2 start-stop dynamo's, een elektromotor en een verbrandingsmotor, die zichzelf opladen tijdens het rijden en waarmee tot 80% van de tijd volledig elektrisch gereden kan worden (WLTP stadscyclus).
E-Tech plug-in hybrid
Voertuigen uitgerust met een verbrandingsmotor en 2 elektromotoren, met de mogelijkheid om de batterij op te laden. Dit zorgt voor een volledig elektrische actieradius tot 100 km bij gemengd gebruik (WLTP-cyclus, wat overeenkomt met verschillende soorten wegen).
De auto schakelt automatisch tussen de elektrische aandrijving, hybride aandrijving en aandrijving door de verbrandingsmotor met behulp van een elektronisch systeem. Het systeem houdt rekening met drie criteria voor het best mogelijke compromis tussen prestaties en verbruik:
In wezen gebruikt een hybride auto tijdens het starten, rustig rijden en normale acceleratie voornamelijk de elektromotor. Als je het gaspedaal harder intrapt, wanneer het terrein meer vermogen vereist (bijv. voor een steile helling) of wanneer de batterij onvoldoende is opgeladen, dan schakelt de auto de verbrandingsmotor in. Al naar gelang de situatie zal de verbrandingsmotor de elektromotor aanvullen (hybride aandrijving) of volledig vervangen (aandrijving door de verbrandingsmotor).
Nee, dat is niet mogelijk.
Een hybride auto blijft rijden - zelfs als de tractiebatterij helemaal leeg is - door gebruik te maken van de verbrandingsmotor. Het tegenovergestelde is echter niet waar: de hybride en elektrische manieren van aandrijven werken afwisselend met de verbrandingsmodus, maar niet om deze volledig te vervangen. Als de benzine van een hybride auto op is, da kunnen de andere manieren van aandrijven het maar kort overnemen voordat de auto stopt.
De elektrische batterij wordt niet altijd gebruikt, omdat de auto ook de verbrandingsmotor gebruikt. De slijtage van de batterij verloopt daarom maar geleidelijk en leidt niet tot een zodanig capaciteitsverlies dat de auto niet meer kan rijden.
Als de auto beschermd wordt tegen extreme temperaturen, met name tegen kou, dan kan de batterij zelfs de gehele levensduur van een hybride auto meegaan.
De batterij in een hybride auto van Renault heeft een garantie van 8 jaar of 160.000 km.
ontdek ook