actieradius van elektrische auto's
De actieradius behoort tot de belangrijkste kenmerken van elektrische auto's.
Net als een verbrandingsmotor verbruikt een elektromotor energie. Dit verbruik is afhankelijk van diverse factoren zoals rijstijl, wegtype, buitentemperatuur, voertuiggewicht en opties.
De Renault E-Tech electric-modellen zijn ontwikkeld met het oog op een optimale actieradius.
Met een Megane E-Tech electric rij je bijvoorbeeld tot wel 470 km (conform een WLTP-cyclus).
theorie en praktijk
De theoretische actieradius is de afstand die je aflegt tussen een volle lading en een volledig lege batterij.
Deze wordt berekend aan de hand van het WLTP-protocol en dient als referentie, zodat auto's met elkaar vergeleken kunnen worden.
Het is belangrijk om te weten dat de WLTP-actieradius - zonder te pretenderen volledig representatief te zijn - gebaseerd is op factoren die lijken op echte rijomstandigheden.
Wat is WLTP?
WLTP staat voor "Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure" en werd in 2017 geïntroduceerd. Het is een wereldwijde standaard die erop gericht is de echte rijomstandigheden te weerspiegelen en tegelijkertijd de uitgevoerde tests te harmoniseren. Het doel van de standaard is om nauwkeurige en vergelijkbare gegevens te leveren voor alle merken. Het WLTP-protocol wordt gebruikt om de actieradius en het elektriciteitsverbruik te meten, evenals de CO2-uitstoot en de verontreinigende stoffen bij modellen met verbrandingsmotoren.
echte actieradius in de praktijk
De echte actieradius in de praktijk hangt af van de exacte rijomstandigheden en ligt daarom soms lager dan de nominale waarde. Je rijstijl, de wegen die je kies en de weersomstandigheden zijn daarom van invloed op de actieradius van je elektrische auto, op dezelfde manier als bij een auto met verbrandingsmotor.
Op de snelweg krijg je bijvoorbeeld 25% minder actieradius door een hoger energieverbruik dan bij een normale WLTP-cyclus.
De actieradius van een elektrische auto is afhankelijk van verschillende externe factoren en de manier waarop de chauffeur rijdt.
rijstijl
Sportief, dynamisch, rustig, soepel, snel, langzaam... hoe je rijdt heeft invloed op hoe snel de energie uit je batterij wordt verbruikt.
wegtype
Circuit, weg, snelweg, helling... Sommige wegen vereisen meer energie en meer tractie. Er zijn zoveel dingen van invloed op het energieverbruik van de batterij.
weersomstandigheden
Koud weer vermindert de echte actieradius van de batterij in de praktijk.
Het gebruik van de verwarming of airconditioning verbruikt energie en beïnvloedt ook de actieradius van de elektrische auto.
Tip: in de winter moet je soms de ramen ontwasemen, het stuur verwarmen, enz. Het is een goed idee om je auto voor te bereiden terwijl deze wordt opgeladen, zodat de actieradius niet al wordt beïnvloed nog voordat je wegrijdt...
de belading van je auto
Hoe zwaarder de belading van je auto (zware voorwerpen, passagiers, enz.), des te meer invloed dit heeft op de actieradius. Dakkoffers en andere accessoires verhogen bijvoorbeeld de hoeveelheid energie die je auto nodig heeft om te rijden.
Overweeg dus om de belading te optimaliseren om je actieradius te maximaliseren.
speciale functies
E-Tech 100% electric-modellen van Renault profiteren van innovatieve technologieën die ontworpen zijn met het oog op een maximale actieradius.
meer tips
Nuttig en praktisch advies om elektrisch rijden gemakkelijk te maken:
Verwarm het interieur voor in de winter en zet de airco alvast aan in de zomer, terwijl je auto oplaadt. Je kunt deze preconditionering inplannen via easy link, openR link of op afstand met behulp van de My Renault-app.
Als je vergeten bent om de preconditionering in te plannen en als je auto is uitgerust met deze opties, geef dan de voorkeur aan het verwarmen van de stoelen en het stuurwiel. Geniet van sneller thermisch comfort en grotere besparingen.
Parkeer waar mogelijk in een afgesloten garage of parkeergarage. De batterij van je elektrische auto is dan beschermd tegen weersomstandigheden, hetgeen je elektrische actieradius maximaliseert.
Met de My Renault-app kun je je ritten plannen, geschikte laadpunten voor je auto vinden en op afstand het laadproces van de batterij in de gaten houden.
auto | actieradius (WLTP) | actieradius-simulator |
---|---|---|
PERSONENAUTO'S
|
||
Grand Kangoo E-Tech electric | tot 625 km | geschatte actieradius |
Scenic E-Tech electric | tot 625 km | geschatte actieradius |
Megane E-Tech electric | tot 470 km | geschatte actieradius |
Zoe E-Tech electric | tot 395 km | geschatte actieradius |
Kangoo E-Tech electric | tot 285 km | geschatte actieradius |
Twingo E-Tech electric | tot 270 km | geschatte actieradius |
Twizy E-Tech electric | tot 100 km | - |
ZAKELIJKE KLANTEN
|
||
Kangoo Van E-Tech electric | tot 300 km | geschatte actieradius |
New Master E-Tech electric | tot 460 km | geschatte actieradius |
Ja, de temperatuur heeft invloed op de actieradius van de auto, met name bij lage temperaturen. Zowel de motor als de verwarming gebruiken de batterij. De batterij ontlaadt dus sneller als je de auto verwarmt, waardoor de batterij de motor minder lang van stroom kunnen voorzien.
Ons advies voor een goede actieradius in de winter:
Onze speciale oplossing: Renault Megane E-Tech electric is voorzien van een warmtepomp om de door de batterij en motor gegenereerde warmte terug te winnen om het interieur te verwarmen. Zo kun je de actieradius van je auto beter beheren, zelfs in de winter.
Tip: de verwarmde stoelen en het verwarmde stuurwiel (winterpakket) verhogen je thermische comfort en optimaliseren het totale verbruik van je elektrische auto.
Alle elektrische auto's zijn geschikt om op de snelweg te rijden.
Je hoeft alleen maar een paar dingen in gedachten te houden om de actieradius van je auto onderweg optimaal te beheren:
Het belang van batterijveroudering moet in perspectief worden gezien. Aan de hand van onze 11 jaar ervaring met li-ion-batterijen leveren wij batterijen die slechts heel langzaam verslechteren. Zeer zelden hebben we batterijen moeten vervangen omdat de actieradius afnam.
We raden je echter aan om je batterij tot 80% op te laden als je geen lange rit voor de boeg hebt. Dit verlengt de levensduur van de batterij.
Houd je batterij op een gemiddeld laadniveau (tussen 30% en 80%) als je auto lange tijd geparkeerd staat en mogelijk blootgesteld wordt aan grote hitte. Dit helpt de weerstand van je batterij na verloop van tijd te verbeteren.
Maar dat is nog niet alles:
ontdek ook