E-Tech-technologie
Vind alle definities voor de technologiecomponenten van E-Tech 100% electric, E-Tech full hybrid en E-Tech plug-in hybrid.
A
Wisselstroom is de meest voorkomende vorm die het elektriciteitsnet distribueert. Daarom wordt deze vorm van stroom het meest gebruikt. Wisselstroom is gemakkelijk te vervoeren en te transformeren. Het beperkt ook stroomverlies. Standaard laadpunten zoals huishoudelijke stopcontacten voor, Green'up-stopcontacten, Wallboxes en openbare laadstations leveren dit type stroom.
De actieradius van een auto met E-Tech-technologie is het aantal kilometers dat de auto kan afleggen met één keer opladen of één keer opladen en een volle tank. Deze waarde wordt bepaald aan de hand van het verbruik volgens het WLTP-protocol.
Bij E-Tech 100% electric betekent 'actieradius': de capaciteit van de auto om tussen 2 laadbeurten van 100% naar 0% te rijden op een WLTP-cyclus. Deze actieradius zal onder praktijkomstandigheden kleiner zijn
Er zijn 2 soorten actieradius voor een plug-in hybrid. De elektrische actieradius werkt op dezelfde manier als voor een 100% elektrische auto. Het verschil is dat de actieradius kleiner zal zijn vanwege de grootte van de tractiebatterij. De totale actieradius is verbeterd omdat de auto 2 energiebronnen heeft (benzine + elektriciteit).
Voor een niet-oplaadbare E-Tech full hybrid wordt de actieradius op dezelfde manier bepaald als voor een traditionele auto met verbrandingsmotor. Het verschil is dat de actieradius groter is vanwege het lagere verbruik.
B
Levert meer vermogen dan een normaal stopcontact, is efficiënter en maakt het mogelijk om sneller te laden. Met zijn laadregelings- en overspanningsbeveiligingssystemen is dit een veiligere thuisoplaadoplossing met een vermogen tussen 3,7 kW en 22 kW. De meest voorkomende thuislaadpunten zijn 7,4 kW AC fase 1 en 11 kW AC fase 3.
Een laadpunt wordt als snel beschouwd als het meer dan 43 kW vermogen kan leveren. Om dit vermogen te kunnen leveren, dient het laadpunt een fase 3 aansluiting te hebben om gelijkstroom (DC) te kunnen leveren.
De in het laadpunt geïntegreerde laadkabel laadt de batterij op zonder de oplader in je auto te gebruiken. Dit maakt opladen met een hoog vermogen mogelijk.
Vaak betekent dit dat je je auto binnen 30 minuten kunt opladen tot 80%. De krachtigste laadstations kunnen tot wel 350 kW leveren.
Net als bij elektronische apparaten met batterijen is de batterij in je auto het onderdeel dat stroom opslaat en herverdeelt in je elektrische auto.
De batterij in je elektrische auto bestaat uit elektrochemische cellen. Deze cellen slaan de energie op die je elektrische auto nodig heeft om de motor te laten werken.
Het vermogen wordt uitgedrukt in kWh.
C
Dit is de meest conventionele methode voor het opladen van elektrische auto's, die gebruik maakt van wisselstroom.
Wanneer je je auto aansluit op een AC-laadpunt, dan wordt met behulp van de ingebouwde lader de stroom in de auto omgezet alvorens deze in de batterij terechtkomt.
AC-laden is over het algemeen langzamer dan DC-laden (laden via gelijkstroom), maar het is gebruikelijker en op veel plaatsen beschikbaar - ook thuis of op het werk.
DC-laden verwijst naar het opladen van een elektrische auto met gelijkstroom (DC). DC-laden is sneller dan AC-laden en is mogelijk bij gespecialiseerde snellaadstations, die meestal in de buurt van de snelweg liggen.
De gelijkstroom wordt met een hoog vermogen direct in de batterij opgeslagen, wat de laadtijd aanzienlijk verkort. DC-laadstations komen echter minder vaak voor en zijn over het algemeen duurder qua gebruik.
De totale capaciteit van een batterij is de maximale hoeveelheid energie die de batterij kan opslaan om de werking op lange termijn te garanderen, met behoud van de prestaties voor de gebruiker. De capaciteit wordt uitgedrukt in kWh.
Met andere woorden: de totale capaciteit is de totale hoeveelheid energie in de batterij, terwijl de bruikbare capaciteit de hoeveelheid energie is die daadwerkelijk beschikbaar is om mee te rijden.
De bruikbare capaciteit is de hoeveelheid energie in de batterij die daadwerkelijk kan worden gebruikt door je Renault met E-Tech-technologie.
De capaciteit wordt uitgedrukt in kWh.
Verschillende factoren hebben invloed op de bruikbare capaciteit, zoals de temperatuur, de leeftijd van de batterij en de laad- en ontlaadcycli. De bruikbare capaciteit bepaalt de daadwerkelijke afstand die een elektrische auto met één lading kan afleggen.
Een laadkabel waarmee je je auto via een versterkt of normaal stopcontact (geaard) kunt opladen. Ontwikkeld om je auto incidenteel thuis op te laden. De kabel heeft een communicatie- en besturingseenheid voor volledig veilig opladen (modus 2).
Dit type kabel heeft 2 soorten connectoren, afhankelijk van de uiteinden. Het ene uiteinde is compatibel met de Europese voertuigstandaard (type 2), het andere uiteinde is compatibel met huishoudelijke stopcontacten.
Elektrische of plug-in hybrid-modellen sneller opladen: Deze kabel heb je nodig om je auto op te laden via een thuislaadpunt of via een openbaar laadstation tot een vermogen van 43 kW.
De kabel voldoet aan de Europese norm en bestaat uit een type 2-connector aan elk uiteinde. Deze kabel gebruikt modus 3 om de communicatie tussen je auto en het laadstation te garanderen
Afkorting voor Combo Charging System - Type 2. Dit systeem combineert de standaard type 2-connector voor langzaam laden en een extra connector voor snel opladen via het gecombineerde laadsysteem (CCS, combined charging system). Dit is de Europese standaardconnector voor DC-laden.
Vrijwel alle in Europa verkochte elektrische auto's zijn nu uitgerust met een Combo CCS-poort omdat deze zeer krachtig, flexibel en gemakkelijk te gebruiken is. De Combo CCS-connector levert meer dan 300 kW vermogen.
D
Gelijkstroom is de tweede soort stroom. De elektriciteit wordt in deze vorm opgeslagen in de batterij van de auto.
Speciale laadpunten zetten AC om in DC voor ultrasnel opladen.
E
Technologie van Renault voor alle auto's die 100% elektrisch kunnen rijden. Mild-hybride-technologieën vallen hier niet onder.
De technologie is opgesplitst in 3 subtechnologieën:
Deze rijmodus is beschikbaar op onze auto's en helpt je om de elektrische actieradius te behouden. De modus helpt je om minder te verbruiken door de prestaties van bepaalde functies, zoals verwarming of airconditioning, te beperken.
F
Het principe van remmen met energieterugwinning is om kinetische energie om te zetten in elektrische stroom, die de batterij van de auto automatisch oplaadt. Een systeem om energie terug te winnen tijdens het remmen, waardoor de actieradius toeneemt. De batterij wordt opgeladen als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt of licht de rem intrapt.
K
Een meeteenheid voor het vermogen van elektrische apparatuur, de afkorting van kilowatt.
Het aantal kilowatt geeft het vermogen van de motor aan, ongeacht of deze door een elektromotor of verbrandingsmotor wordt aangedreven. De afkorting kan ook worden gebruikt als je het hebt over het vermogen van een laadstation.
N.B. 1 kW = 1,36 pk
Een meeteenheid voor de hoeveelheid energie die is opgeslagen in een tractiebatterij, de afkorting van kilowattuur.
Technisch gesproken komt dit overeen met een vermogen van 1 kW dat een uur lang wordt verbruikt. In de praktijk betekent dit voor een batterij van 60 kWh dat deze theoretisch in staat is om in 1 uur 60 kW te leveren.
Een meeteenheid voor het gemiddelde elektrische verbruik van een elektrische auto of plug-in hybrid over een afstand van 100 kilometer. Voor een elektrische auto is dit het equivalent voor "liter per honderd kilometer".
Onze E-Tech 100% electric-modellen hebben een verbruik van ongeveer 15 kWh/100 km. Dat wil zeggen dat de auto 15 kWh elektriciteit verbruikt om een afstand van 100 km af te leggen. Gemeten volgens het WLTP-protocol.
M
De manier van opladen voor het laden met wisselstroom zijn:
Modus 1: dit is de eenvoudigste en oudste laadmodus. Deze modus maakt gebruik van een standaardkabel met een huishoudelijk stopcontact en een type 2-connector voor een elektrische auto. Deze modus is het langzaamst, maar het meest gebruiksvriendelijk. Let op: bij deze modus is er geen ingebouwde veiligheids- en laadcontrole.
Modus 2: deze laadmodus is sneller dan modus 1, maar vereist een speciaal ontworpen kabel met een geïntegreerd beveiligingssysteem. Deze kabel is voorzien van een overspannings- en kortsluitbeveiliging en biedt een betere veiligheid voor de auto en het milieu.
Modus 3: dit is de snelste en meest geavanceerde oplaadmodus. Bij deze modus gebruik je een specifiek oplaadpunt (thuis of openbaar) met een geïntegreerde laadbeheerfunctie voor nauwkeurigere controle en meer veiligheid.
P
Apparaat dat wordt gebruikt om het interieur van je elektrische auto te verwarmen. De warmtepomp vermindert het verbruik van elektrische energie aanzienlijk en maximaliseert je actieradius wanneer de buitentemperatuur lager is dan 15 °C.
T
Europese standaard laadconnector die op elektrische auto's moet zitten. Deze connector is nu ingebouwd in de universele Combo CCS-connector. Type 2 kan tot 43 kW vermogen weerstaan.
De type 2-connector is een Europese standaardconnector voor het opladen van elektrische auto's en plug-in hybrid-auto's met wisselstroom (AC). Deze connector is nu ingebouwd in de universele Combo CCS-connector, een andere Europese standaard die in Europa en andere landen wordt gebruikt.
De connector levert krachtige connectiviteit en nauwkeurige laadregeling, waardoor je je auto efficiënt kunt opladen.
De type 2-connector wordt meestal gebruikt bij laadmodus 2 en 3 en is te vinden op openbare en particuliere laadpunten.
W
De afkorting staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure: wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen. Deze test is bedoeld voor personenauto's en lichte bedrijfswagens.
In dit protocol zijn de exacte voorwaarden vastgelegd voor het uitvoeren van tests op alle voertuigmerken. Hierdoor kunnen consumenten en de wetgever belangrijke informatie bekijken en vergelijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: