E-Tech full hybrid en plug-in hybrid, Renault expertise
Vind alle antwoorden op jouw vragen over de E-Tech full hybrid- E-Tech plug-in hybrid-technologieën van Renault.
Het bijvoeglijk naamwoord "hybride" is van toepassing op iets dat is samengesteld uit verschillende elementen.
Bij een auto verwijst "hybride" naar auto's die twee soorten motoren combineren.
Deze motoren combineren een elektrisch aandrijfsysteem met een verbrandingsmotor om je het verbruik te verminderen en de prestaties van je auto te verhogen.
Een hybride auto combineert twee soorten aandrijflijnen: een verbrandingsmotor (altijd benzine bij Renault) en één of meer elektromotoren. Deze motoren zijn gekoppeld aan een tractiebatterij die de elektrische energie opslaat.
Mild hybride aandrijfsystemen scharen we niet onder de E-Tech-technologie, omdat het niet mogelijk is om volledig elektrisch te rijden.
Deze technologie omvat micro-hybridisatie, waarbij de verbrandingsmotor alleen tijdens het starten en accelereren elektrisch wordt ondersteund (12 V of 48 V) om het verbruik te verlagen en de prestaties te verbeteren.
Dergelijke modellen bieden een flexibeler en dynamischer rijgedrag en zorgen voor een brandstofbesparing tot 20% in vergelijking met een gelijkwaardige niet-elektrische benzinemotor.
* technische oplossing van 48 V
Een hybride auto start uitsluitend met het elektrische aandrijfsysteem, dat efficiënter is bij het opstarten. De auto wisselt dan tussen elektrische aandrijving (100% elektromotor), hybride aandrijving (benzinemotor en elektromotor) en aandrijving door de verbrandingsmotor (benzinemotor).
Deze overschakeling verloop volledig automatisch, afhankelijk van de vereiste acceleratie, de toestand van de weg en het laadniveau van de tractiebatterij. In sommige modellen kun je een EV-knop gebruiken om geforceerd elektrisch te rijden. In andere gevallen beheert het energiemanagementsysteem automatisch veranderingen om het beste compromis tussen verbruik en prestaties te bereiken.
De belangrijkste innovatie van de hybride auto is de integratie van twee soorten motoren in één en hetzelfde voertuig: een verbrandingsmotor en één - of zelfs meerdere - elektromotoren.
Geïntegreerde technologie beheert automatisch de overschakeling tussen drie verschillende manieren van rijden: de elektrische modus, aandrijving door de verbrandingsmotor en de hybride modus (die zowel de verbrandings- als de elektromotor gebruikt).
Het grote voordeel van een hybride voertuig is dat dit het praktische aspect van een auto met verbrandingsmotor combineert met de milieu- en economische voordelen van een elektrisch aandrijfsysteem.
Op basis van onze ervaring die we hebben opgedaan in de F1, bieden het energiebeheer en de automatische versnellingsbak met meerdere manieren van rijden een aanzienlijke dagelijkse veelzijdigheid en tegelijkertijd prestaties en zuinigheid.
Een elektrische auto heeft alleen een elektromotor en gebruikt daarom altijd het elektrische aandrijfsysteem.
De 100% elektrische actieradius van een elektrische auto kan oplopen tot 470 km en is daarmee natuurlijk aanzienlijk hoger dan die van een hybride auto.
Een hybride auto werkt met een benzinemotor in combinatie met één (of meerdere) elektromotoren. De auto wisselt af tussen de drie manieren van rijden (hybride, benzine en elektrisch) die mogelijk zijn door deze unieke combinatie van apparatuur.
De actieradius van een elektrische auto is natuurlijk lager dan die van hybride voertuigen, maar neemt gestaag toe. Vandaag de dag kun je tot 470 km 100% elektrisch rijden. Naar verwachting zal deze actieradius in de nabije toekomst nog groter worden.
Als je een volledig hybride auto (of E-Tech full hybrid) hebt, laadt deze op terwijl je rijdt. Hierbij wordt kinetische energie en de verbrandingsmotor gebruikt. De batterij wordt volledig autonoom opgeladen terwijl je remt en vertraagt. Je kunt echter de mate van terugwinning aanpassen om de terugwinning te intensiveren of te verminderen.
Als je een plug-in hybrid-auto hebt, kun je deze ook opladen door hem aan te sluiten op het elektriciteitsnet, via een openbaar laadpunt of door de auto thuis op te laden. 3,7 kW is het maximale vermogen van onze autoladers.
Uiteraard zijn onze hybride auto's betrouwbaar. Bij de ontwikkeling van de elektrische aandrijfsystemen en verbrandingsmotoren hebben we onze expertise optimaal benut.
Door het hybride ontwerp wordt de verbrandingsmotor minder gebruikt tijdens de fases met de meeste impact, het starten en accelereren.
Er is geen koppeling of aandrijfriem. Dat betekent op zijn beurt weer minder onderhoud en lagere onderhoudskosten, doordat er maar weinig vervangende onderdelen nodig zijn.
Een hybride auto heeft een verbrandingsmotor en één of meerdere elektromotoren. De auto gebruikt deze motoren afwisselend, al naar gelang het wegprofiel, de vereiste snelheid en het laadniveau van de batterij.
Renaults hybride voertuigen profiteren van onze schat aan ervaring op het gebied van autoproductie in de e-mobiliteitssector. Ook traint Renault zijn hele netwerk voor wat betreft de specifieke kenmerken van hybride voertuigen - onze Renault-adviseurs staan altijd klaar om je te verwelkomen en je te helpen bij het onderhoud van je voertuig. Tot slot hebben de tractiebatterijen van onze hybride auto's een garantie van 8 jaar/160.000 km.
Een volledig hybride auto laadt op tijdens het rijden: de bestuurder hoeft helemaal niets te doen! E-Tech plug-in hybrid-modellen kun je echter opladen (openbare laadstations, snellaadstations, enz.) om het verbruik te optimaliseren. We raden aan om deze auto's elke dag op te laden om te profiteren van alle voordelen (grotere actieradius, hogere snelheid in elektrische modus, besparingen op het verbruik, enz.).
In elk geval werkt de auto ook perfect met alleen de benzinetank. Is de batterij helemaal leeg en heb je nog wel benzine? Dan loop je geen risico om langs de weg stil te komen staan.
Als je je auto niet handmatig wilt hoeven opladen, kies dan voor een full hybrid.
Als je moeilijk bij een stopcontact kunt komen, dan kan Mobilize Power Solutions je helpen.
Zeer zeker! Met een hybride auto kun je blijven rijden, zelfs als de batterij leeg is (de auto verbruikt dan alleen nog benzine). Bovendien laadt de auto automatisch op tijdens het rijden. Dit gebeurt met behulp van kinetische energie en verbrandingsenergie die de benzinemotor opwekt.
De totale actieradius van een hybride auto is daarom groter dan die van een benzineauto, omdat je kunt afwisselen tussen verschillende energiebronnen. In de stad nemen de elektromotoren het over en wordt de verbrandingsmotor niet of nauwelijks gebruikt. Dit bespaart natuurlijk brandstof.
En dat is nog niet alles! Een plug-in hybrid laadt automatisch de batterij op tijdens het rijden of je sluit deze aan op een laadpunt. Bij deze uitvoering is de actieradius voor 100% elektrisch rijden zelfs nóg groter: minimaal 50 km bij een WLTP-cyclus en in de praktijk tussen de 25 en 65 km - al naar gelang het laadniveau en het wegtype.
Tips voor het rijden met je hybride auto en het optimaliseren van je elektrische actieradius:
Net als bij een conventionele auto is soepeler rijden ook gunstig voor je verbruik. De elektromotor verbruikt dan minder energie, waardoor je actieradius toeneemt.
Benut de volgende ingebouwde functies van je plug-in hybrid optimaal:
Je mag een trekhaak op een hybride auto monteren op voorwaarde dat het getrokken voertuig is goedgekeurd. Houd er wel rekening mee dat het trekvermogen van een hybride voertuig vaak lager is dan dat van een benzine- of dieselauto met hetzelfde motorvermogen en koppel. Tot slot mag je niet vergeten dat slepen een extra belasting voor je auto vormt en dus meer energie zal verbruiken.
Eén van de verschillen die je ondervindt als je in een hybride auto rijdt, is de automatische versnellingspook. Net als een elektrische auto beschikt een hybride auto niet over een handgeschakelde versnellingsbak of koppeling, wat de bestuurder een hoop werk bespaart!
De werking van een hybride auto berust op elektrische aandrijving, hybride aandrijving (benzine + elektriciteit) en 100% aandrijving door de benzinemotor. Gevoelsmatig is dit niet moeilijker voor de bestuurder: het hele proces van overschakelen van de ene naar de andere modus wordt automatisch geregeld.
Als de auto elektrisch wordt aangedreven, dan rijdt hij soepeler, heeft hij een betere pick-up en accelereert hij beter dan een auto met verbrandingsmotor. Elektrisch rijden is ook stiller en je hebt geen last van die onaangename geur van benzine. Je zult ook minder trillingen voelen tijdens het rijden.
Onthoud ook dat rijden met een hybride auto minder beperkingen met zich meebrengt: als de batterij leeg is, dan werkt dit type voertuig alleen op de benzinemotor - net als elk standaard voertuig met een verbrandingsmotor. Tot slot: als je kiest voor een full hybrid-auto, dan wordt de elektrische energie opgeladen terwijl je rijdt.
Natuurlijk! Met een hybride auto kun je absoluut op de snelweg rijden, met dezelfde snelheid en hetzelfde vermogen als een diesel- of benzineauto.
De auto werkt namelijk met een benzinemotor en één of meerdere elektromotoren. Deze combinatie maakt het mogelijk om te schakelen tussen de drie manieren van rijden (hybride, benzine en elektrisch).
In de stad rij je vaak langzaam en moet je vaak te stoppen. Dan schakelt je hybride auto automatisch over op elektrische aandrijving. Zodra de batterij opgeladen moet worden of wanneer het landschap dit vereist, schakelt de auto over op de hybride modus of op de modus met 100% benzine.
Wanneer je op de snelweg met je auto een constante snelheid rijdt, wordt meestal de aandrijving door de benzinemotor gebruikt. De auto werkt dan hetzelfde als een benzineauto met een automaat!
Als je meer vermogen nodig hebt en afhankelijk van het laadniveau van de batterij, kan de hybride modus worden ingeschakeld.
Dat hangt allemaal af van je behoeften en prioriteiten! Stille en flexibele elektrische auto's rijden erg prettig, verbruiken weinig, hebben minder onderhoud nodig en zijn milieuvriendelijker. Je moet echter wel bereid zijn om je elektrische auto regelmatig op te laden via een laadpunt. Als je korte afstanden aflegt in een stedelijke omgeving, dan is een elektrische auto bijzonder geschikt voor jou en bespaar je geld. Je verspilt geen benzine of diesel meer in de file en de batterij opladen kost veel minder dan een volle tank benzine of diesel.
Een hybride auto biedt echter meer flexibiliteit, omdat het twee soorten aandrijfsystemen gebruikt. Op de snelweg schakelt de auto bijvoorbeeld over op verbrandingsmotor en werkt hij als elke andere benzineauto. Je hoeft een hybride auto niet zo vaak op te laden als een elektrische auto - of zelfs helemaal niet als je kiest voor een full hybrid, die oplaadt terwijl je rijdt.
Je hoeft je geen zorgen te maken of je wel toegang hebt tot een stopcontact, want een full hybrid biedt je het plezier van elektrisch rijden zonder dat je hoeft op te laden.
Een hybride auto combineert dus het praktische aspect van een auto met verbrandingsmotor en de ecologische en economische voordelen van een elektrische auto. De 100% elektrische auto is beter voor het milieu en zuiniger in het gebruik, omdat deze uitsluitend elektrische energie gebruikt.
Hybride auto's rijden deels op benzine. Toch bieden hybride auto's veel voordelen ten opzichte van een dieselvoertuig.
Met een hybride hoef je minder vaak te tanken en is het motoronderhoud een stuk minder duur dan bij een dieselauto. Op de lange termijn zijn de gebruikskosten dus lager.
Als een hybride auto het elektrische aandrijfsysteem gebruikt, dan is hij veel milieuvriendelijker dan een diesel (omdat hij dan geen CO2 uitstoot). Voor hybride auto's gelden daarom geen verkeersbeperkingen tijdens vervuilingspieken.
Renault biedt plug-in hybrid modellen voor betere prestaties in de elektrische modus. Je kunt echter ook kiezen voor een full hybrid als je je auto niet wilt hoeven opladen. In dat geval verandert er bij een hybride auto niets qua gebruik in vergelijking met je diesel- of benzineauto (de auto laadt op terwijl je rijdt zonder dat je iets hoeft te doen).
Tot slot hebben hybride auto's altijd een automaat, wat het dagelijks rijden een stuk makkelijker maakt.
Beiden!
Je kunt met beide typen auto zonder problemen over de snelweg rijden.
Een hybride auto maakt gebruik van één of meerdere elektromotoren en een verbrandingsmotor. De auto wisselt tussen elektrische aandrijving, hybride aandrijving (benzine + elektriciteit) en aandrijving door de benzinemotor. Bij het rijden op de snelweg wordt aandrijving door de benzinemotor gebruikt om de auto het benodigde vermogen te leveren. Tijdens het rijden op benzine wordt de elektrische batterij opgeladen met de rem-energie, doordat een deel van het vermogen van de benzinemotor wordt omgezet in elektrische energie.
Deze twee aandrijfsystemen zijn vergelijkbaar qua comfort en rijgedrag. Het belangrijkste voordeel van een hybride auto in vergelijking met benzinemodellen is echter het lage verbruik en het eenvoudigere onderhoud.
Hybride modellen hebben verschillende soorten motoren, waaronder een benzinemotor. Deze neemt het over als de auto meer vermogen nodig heeft, bijvoorbeeld op de snelweg.
Door afwisselend gebruik te maken van de elektromotor(en) en de benzinemotor verbruikt een hybride auto minder brandstof, hoef je minder vaak bij te tanken en slijt de benzinemotor minder. Dat is het grote voordeel van een hybride auto ten opzichte van een traditionele benzineauto. Vergeet niet dat een hybride auto net als elke benzineauto werkt als de batterij leeg is: een hybride is dus flexibel én praktisch.
Wanneer een hybride auto de elektrische aandrijving gebruikt, biedt deze dezelfde voordelen als een elektrische auto: hij produceert minder vervuiling, is stiller en rijdt soepeler. Net als een elektrische auto heeft een hybride auto geen handgeschakelde versnellingsbak. Als je meer dan 35.000 km per jaar rijdt, dan heb je het aankoopbedrag snel terugverdiend.