Een verbetering van de veiligheid van alle weggebruikers

Delen van gegevens, crashtests, realistische oefeningen... Renault zet zich in om het aantal ongelukken en de ernst ervan te verminderen.

 

Het "Human First-programma" is ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers, deskundigen en brandweerlieden. Dit programma heeft slechts één doel: elke dag de veiligheid van alle weggebruikers verbeteren.

tot

32

geavanceerde rijhulpsystemen

meer dan

60

veiligheidsfuncties

meer dan

2000

veiligheidspatenten ingediendsinds 1969

meer dan

5000

brandweerlieden getraindin 17 landen

in veiligheid, geavanceerde voertuigen

In 50 jaar tijd heeft Renault geholpen het aantal slachtoffers op de wegen met 20% terug te dringen. Om de veiligheid van iedereen voortdurend te verbeteren, werken de experts van het LAB (Accidents and Biomechanics Laboratory) en de 600 engineers en technici onophoudelijk aan innovaties. In totaal zijn er meer dan 2.000 patenten aangevraagd en is een reeks geavanceerde technologische oplossingen ontwikkeld, zoals Fireman Access en de SD-schakelaar.

adas - sécurité automobile - Renault

ADAS (advanced driver-assistance systems, geavanceerde rijhulpsystemen)

ADAS (advanced driver-assistance systems, geavanceerde rijhulpsystemen)

 

Geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) zijn intelligente systemen die gebruik maken van geavanceerde technologieën (radars, camera's, kunstmatige intelligentie, enz.) om bestuurders te ondersteunen tijdens hun rit.

 

Toch gebruikt 67% van de bestuurders geen rijhulpsystemen tenzij deze automatisch worden geactiveerd (SSHRC-onderzoek uit 2019)*. Renault stelt alles in het werk om deze trend te keren. 

 

*Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Intelligent Adaptive Cruise Control, cruisecontrol/snelheidsbegrenzing

dispositifs de retenue - sécurité automobile - Renault

Isofix (kinderzitje)

Slechts 25% van de kinderen rijdt veilig mee in de auto (10% helemaal niet)*: Renault biedt tot wel 3 verschillende Isofix- of I-Size-bevestigingsmogelijkheden, afhankelijk van het model. Daardoor wordt het risico dat de stoel verkeerd wordt gemonteerd met 4 verminderd. 

 

*naturalistische studies/Europese projecten/IBSR Belgisch onderzoek

bevestigingssystemen - veiligheidssystemen voor auto's - Renault

elke dag vooruitgang boeken met verkeersveiligheid

Het LAB werd in 1969 opgericht door de Renault en PSA Groepen en is een laboratorium voor onderzoek naar ongevallen en biomechanica waar ook menselijk gedrag wordt bestudeerd. Het heeft als taak het aantal verkeersslachtoffers te beperken; in 50 jaar tijd heeft het ertoe bijgedragen dat het aantal doden met een vijfde is afgenomen.

Youtube is uitgeschakeld. Autoriseer het plaatsen van social cookies om toegang te krijgen tot de inhoud

Renault en brandweerlieden, een uniek partnerschap

In het kader van het Human First-programma heeft Renault samengewerkt met Frères Naudet, producenten van bekroonde documentaires over 9/11 en de brand in de Notre Dame, om de uiterst nauwe samenwerking tussen de Groep en de verkeersveiligheidsteams te belichten en visueel tot uitdrukking te brengen. Deze alliantie tussen techniek en O&O is een verbazingwekkend avontuur gewijd aan "het gouden uur". Dat zijn de kostbare minuten waarin eerstehulpverleners een grotere kans hebben om levens te redden.

bekijk de documentaire
formations des pompiers - sécurité automobile - Renault

training van brandweerlieden

Als enige fabrikant ter wereld heeft Renault een fulltime luitenant-kolonel brandweerman aangesteld. Het bedrijf werkt als enige regelmatig samen met reddingsteams op de weg en heeft in een paar jaar tijd 5000 brandweerlieden in 17 landen wereldwijd getraind! Vanaf 2023 staan er al nieuwe trainingen gepland in Europa en Latijns-Amerika.

QRescue - sécurité automobile - Renault

Renault QRescue: tijd besparen voor de hulpdiensten

Met een QR-code op de voor- en achterruit geeft Renault QRescue de brandweer onmiddellijk toegang tot het zogenaamde 'rescue sheet' van de auto. 

 

Dit 'rescue sheet' bevat alle informatie die de brandweerlieden nodig hebben om efficiënt en veilig te kunnen werken. Hiermee kunnen bijna 15 kostbare minuten bespaard worden bij het verzorgen van slachtoffers binnen het gouden uur*.

 

*dringend tijdvenster waarin patiënten definitieve traumazorg moeten krijgen

Fireman Access

Ook al zijn de hoogspanningsbatterijen zodanig ontworpen dat een intrinsieke oorzaak deze niet kan aantasten, is een brand door externe oorzaken altijd mogelijk. Als een brand de batterij bereikt, wijst Fireman Access - een innovatie van Renault - op de kern van de batterij waarop de brandweerlieden de brandslangen dan kunnen richten. Dit brengt de responstijden terug van enkele uren tot slechts vijf minuten!

SD Switch

De "SD Switch" koppelt de accu onmiddellijk los van de hoogspanningsvoeding.

toekomstige mobiliteit en veiligheid

de toekomst van veiligheid bij Renault

H1st vision

H1st vision belichaamt onze visie op een veiligere toekomst voor mobiliteit en het onderzoek en de ontwikkeling van het Human First Program van Renault. 
Een conceptcar die is voortgekomen uit een samenwerking tussen de 12 bedrijven in het ecosysteem Software République. Hij belichaamt de visie op de toekomst van mobiliteit met technologie die bijdraagt tot de veiligheid van alle weggebruikers.

Alt Image C29

veiligheid, constante innovatie

Om het aantal verkeersongevallen te helpen verminderen, blijft Renault
onophoudelijk innoveren, met twee zeer realistische strategieën: ongelukken
voorkomen en het werk van hulpverleners vergemakkelijken. Nieuwe ontwikkelingen
tillen veilig rijden naar een hoger plan: Safety Score, Safety Coach,
Safe Guardian.

Alt Image C29

ROADS-rijsimulator

Een revolutionair hulpmiddel om het rijgedrag van een auto te testen,
rijhulpsystemen en alle
informatiesystemen voor de bestuurder: de immersieve ROADS-simulator betekent een
grote stap vooruit in het onderzoek naar veiligheid.

ontdek ook