veiligheidssystemen voor auto's van Renault
Delen van gegevens, crashtests, realistische oefeningen... Renault zet zich in om het aantal ongelukken en de ernst ervan te verminderen.
Het "Human First-programma" is ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers, deskundigen en brandweerlieden. Dit programma heeft slechts één doel: elke dag de veiligheid van alle weggebruikers verbeteren.
tot
32
geavanceerde rijhulpsystemen
meer dan
60
veiligheidsfuncties
meer dan
2000
veiligheidspatenten ingediendsinds 1969
meer dan
5000
brandweerlieden getraindin 17 landen
In 50 jaar tijd heeft Renault geholpen het aantal slachtoffers op de wegen met 20% terug te dringen. Om de veiligheid van iedereen voortdurend te verbeteren, werken de experts van het LAB (Accidents and Biomechanics Laboratory) en de 600 engineers en technici onophoudelijk aan innovaties. In totaal zijn er meer dan 2.000 patenten aangevraagd en is een reeks geavanceerde technologische oplossingen ontwikkeld, zoals Fireman Access en de SD-schakelaar.
ADAS (advanced driver-assistance systems, geavanceerde rijhulpsystemen)
ADAS (advanced driver-assistance systems, geavanceerde rijhulpsystemen)
Geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) zijn intelligente systemen die gebruik maken van geavanceerde technologieën (radars, camera's, kunstmatige intelligentie, enz.) om bestuurders te ondersteunen tijdens hun rit.
Toch gebruikt 67% van de bestuurders geen rijhulpsystemen tenzij deze automatisch worden geactiveerd (SSHRC-onderzoek uit 2019)*. Renault stelt alles in het werk om deze trend te keren.
*Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Intelligent Adaptive Cruise Control, cruisecontrol/snelheidsbegrenzing
Isofix (kinderzitje)
Slechts 25% van de kinderen rijdt veilig mee in de auto (10% helemaal niet)*: Renault biedt tot wel 3 verschillende Isofix- of I-Size-bevestigingsmogelijkheden, afhankelijk van het model. Daardoor wordt het risico dat de stoel verkeerd wordt gemonteerd met 4 verminderd.
*naturalistische studies/Europese projecten/IBSR Belgisch onderzoek
elke dag vooruitgang boeken met verkeersveiligheid
Het LAB werd in 1969 opgericht door de Renault en PSA Groepen en is een laboratorium voor onderzoek naar ongevallen en biomechanica waar ook menselijk gedrag wordt bestudeerd. Het heeft als taak het aantal verkeersslachtoffers te beperken; in 50 jaar tijd heeft het ertoe bijgedragen dat het aantal doden met een vijfde is afgenomen.
In het kader van het Human First-programma heeft Renault samengewerkt met Frères Naudet, producenten van bekroonde documentaires over 9/11 en de brand in de Notre Dame, om de uiterst nauwe samenwerking tussen de Groep en de verkeersveiligheidsteams te belichten en visueel tot uitdrukking te brengen. Deze alliantie tussen techniek en O&O is een verbazingwekkend avontuur gewijd aan "het gouden uur". Dat zijn de kostbare minuten waarin eerstehulpverleners een grotere kans hebben om levens te redden.
training van brandweerlieden
Als enige fabrikant ter wereld heeft Renault een fulltime luitenant-kolonel brandweerman aangesteld. Het bedrijf werkt als enige regelmatig samen met reddingsteams op de weg en heeft in een paar jaar tijd 5000 brandweerlieden in 17 landen wereldwijd getraind! Vanaf 2023 staan er al nieuwe trainingen gepland in Europa en Latijns-Amerika.
Renault QRescue: tijd besparen voor de hulpdiensten
Met een QR-code op de voor- en achterruit geeft Renault QRescue de brandweer onmiddellijk toegang tot het zogenaamde 'rescue sheet' van de auto.
Dit 'rescue sheet' bevat alle informatie die de brandweerlieden nodig hebben om efficiënt en veilig te kunnen werken. Hiermee kunnen bijna 15 kostbare minuten bespaard worden bij het verzorgen van slachtoffers binnen het gouden uur*.
*dringend tijdvenster waarin patiënten definitieve traumazorg moeten krijgen
Fireman Access
Ook al zijn de hoogspanningsbatterijen zodanig ontworpen dat een intrinsieke oorzaak deze niet kan aantasten, is een brand door externe oorzaken altijd mogelijk. Als een brand de batterij bereikt, wijst Fireman Access - een innovatie van Renault - op de kern van de batterij waarop de brandweerlieden de brandslangen dan kunnen richten. Dit brengt de responstijden terug van enkele uren tot slechts vijf minuten!
SD Switch
De "SD Switch" koppelt de accu onmiddellijk los van de hoogspanningsvoeding.
de toekomst van veiligheid bij Renault
Het verkeersveiligheidsbeleid van Renault is onderverdeeld in 5 aspecten: bewustmaking, preventie, correctie, bescherming en redding. Er worden voortdurend innovaties ontwikkeld, zoals de Safety-score, de Safety-coach en de Safety-guardian. Deze innovaties zullen een revolutie teweegbrengen op het gebied van de veiligheid achter het stuur.