innovatie van Renault waarmee hulpverleners snel kunnen ingrijpen.
Een elektrische auto vliegt mogelijk minder snel in brand dan een auto met een interne verbrandingsmotor (bevat minder vloeistoffen, heeft minder brandbare onderdelen, enz.). Elektrische batterijen van Renault zijn uiterst veilig en kunnen daardoor bijna niet in brand vliegen.
De samenwerking tussen Renault en de brandweer ging van start in 2010 en heeft zich in de loop van de tijd ontwikkeld. Vooral de nieuwe technologieën die zijn ontwikkeld om het werk van hulpverleners gemakkelijker te maken en ervoor te zorgen dat ze sneller te hulp schieten, zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten.
Deze samenwerking heeft het gebruik van innovatieve systemen (Fireman Access, QRescue, ontwikkeld door Renault) op de kaart gezet. Ze maken het werk van brandweerlieden gemakkelijker en besparen hulpverleners en slachtoffers kostbare tijd bij een ongeval.
Fireman Access in een notendop
Ook al zijn de hoogspanningsbatterijen van Renault ontwikkeld om te voorkomen dat er brand uitbreekt, bij normaal gebruik of bij een ongeval, een brand met een externe oorzaak kan altijd overslaan op de batterij. Met Fireman Access kan deze in een paar tellen geblust worden, waardoor de brandweerlieden snel door kunnen naar hun volgende klus.
hoe werkt Fireman Access?
Het is een veiligheidssysteem dat de batterij van een elektrische of plug-in hybrid auto onder water zet in het geval van brand. Een metalen breekplaat verzegelt de batterij en zorgt dat er geen vocht of water in kan komen bij normaal gebruik. Als de batterij in brand staat, bezwijkt de breekplaat onder de druk van de waterstraal van de brandweer, waardoor er water bij kan komen.
Wat zijn de voordelen voor brandweerlieden?
De brandweer kan aanzienlijk sneller te hulp schieten en blust de brand in maximaal tien minuten. Bespaart water en tijd!
de SD-schakelaar in een notendop
De SD-schakelaar is een mechanische schakelaar die de batterij afsluit van het elektrisch circuit. Ook al zijn de hoogspanningsbatterijen ontworpen om bij een ongeval de elektrische veiligheidsmodus in te schakelen, raden we brandweerlieden toch aan de SD-schakelaar te gebruiken bij aanzienlijke schade, om volledig beschermd te zijn tegen elektrische schokken.
hoe werkt deze?
De SD-schakelaar werkt als een zekering, aangesloten op een voltage van tussen de 400 en de 600 volt (het stroomnetwerk in je huis geeft 220 volt). De schakelaar koppelt de batterij onmiddellijk los van het hoogspanningscircuit.
Wat zijn de voordelen voor brandweerlieden?
Dankzij de SD-schakelaar kunnen brandweerlieden volledig veilig werken met een elektrische of plug-in hybrid auto. Renault organiseert trainingen voor de hulpdiensten over hoe ze dit het best kunnen doen.
virtual reality, optimaliseert het werk van brandweerlieden
Virtual reality vergemakkelijkt het werk van brandweerlieden door reële situaties te simuleren. Met behulp van koptelefoons en immersieve ruimtes kunnen zij hun bewegingen en houding oefenen om verwondingen beter te leren begrijpen en erop te anticiperen.
QRescue
time fighters - samenwerking tussen Renault en de brandweer
geavanceerde rijhulpsystemen