Elektrisch of hybride rijden?

De Renault E-Tech 100% electric, E-Tech full hybrid of E-Tech plug-in hybrid technologieën: wat is het verschil?

Wagen met een E-Tech motorisatie zijn voertuigen waarmee je elektrisch kan rijden. Ontdek E-Tech 100% electric, E-Tech full hybrid en E-Tech plug-in hybrid.

De transitie naar elektrisch rijden is volop ingezet. Maar het is niet zo eenvoudig om van vandaag op morgen over te stappen van diesel naar volledig elektrisch. Daarom geven we je graag meer uitleg zodat jij gemakkelijker en op eigen tempo deze overstap kan maken.

Youtube is uitgeschakeld. Autoriseer het plaatsen van social cookies om toegang te krijgen tot de inhoud

Renault, pionier in elektrisch rijden

Anders dan andere merken kiezen wij er bewust voor om uitsluitend elektrische modellen te ontwerpen, van Renault Zoe tot toekomstige Renault Scenic E-Tech 100% electric. Omdat onze focus op elektrisch rijden ligt, ontwikkelen we hiervoor optimale technische oplossingen.

Renault E-Tech 100% electric

100% elektrisch: voor wie precies?

Ben je op zoek naar een voertuig dat 0 g CO2 uitstoot tijdens het rijden(1) en wil je geen benzine meer tanken? Of wil je zelf ontdekken hoe uniek, stil en intens elektrisch rijden is? Dan zal een volledig elektrische wagen zeker in de smaak vallen. Uiteraard vraagt deze bewuste keuze ook enkele aanpassingen in rijgedrag en gebruik.

ontdek onze voertuigen met E-Tech 100% electric technologie

(1) met uitzondering van slijtage-onderdelen

Renault E-Tech

Welke elektrische modellen biedt Renault?

Elektrisch rijden beperkt zich bij Renault niet alleen tot het SUV-segment. Van de compacte stadsauto, bedrijfsvoertuigen tot gezinswagens, of van de Renault Zoe E-Tech 100% electric tot de toekomstige Renault Scenic E-Tech 100% electric: wij ontwikkelen modellen voor elke behoefte en elk gebruik.

ontdek onze voertuigen met E-Tech 100% electric technologie
Megane E-Tech | Renault

Ben je een professionele klant?

Overstappen naar een hybride of elektrische wagen biedt vele voordelen voor professionele klanten en dit zowel op het vlak van fiscale aftrekbaarheid, voordeel van alle aard als CO2-bijdrage. Al onze elektrische wagens zijn 100% fiscaal aftrekbaar. Bovendien is onze E-Tech full hybrid technologie een uitstekende oplossing voor professionele klanten die nog niet naar volledig elektrische wagens willen overstappen. Ook deze modellen bieden je een lager verbruik, een groot rijbereik en minder gebruikskosten. Wat bedrijfsvoertuigen betreft heb je bij het aanbod van Renault E-Tech de ruimste keuze. Met onze Kangoo Van, Trafic Van en Master bieden we professionals 100% elektrische voertuigen die perfect op hun behoeften zijn afgestemd dankzij een laadruimte tot 22 m³ en een rijbereik tot 300 km. Daarnaast zijn er geen beperkingen op het vlak van lage-emissiezones, ook niet op dagen met een hoge concentratie fijn stof.

hybride technologie

Renault full hybrid

en voor wie hybride?

Wil je een tussenoplossing? In de stad en tijdens korte ritten rijd je elektrisch, maar voor langere trajecten kan je rekenen op de benzinemotor.

ontdek onze wagens met E-Tech full hybrid technologie

welke hybride kies je?

Renault full hybrid

wij helpen je de wagen kiezen die het best bij je behoeften past

Door het zeer ruime hybride-aanbod is kiezen niet zo eenvoudig. Bij Renault maken we het je graag gemakkelijk. We stellen drie hybride-aandrijvingen voor. Het verschil? De grootte van de batterij (kWh), het vermogen van de elektromotor (kW) en de capaciteit (duur) om elektrisch te rijden. Een oplaadbare hybride heeft de grootste batterij en moet dus regelmatig opgeladen worden. Een niet-oplaadbare batterij (full hybrid en mild hybrid) gebruikt hoofdzakelijk energie gerecupereerd tijdens het remmen (kinetische energie) voor het laden van de batterij.

voordelen van elke hybridetechnologie

Renault mild hybrid

een mild hybrid is geen full hybrid

Een mild hybrid, ook lichte of micro hybride genoemd, is uitgerust met een kleine elektromotor die de brandstofmotor ondersteunt. De elektromotor springt vooral bij tijdens het starten en optrekken.
Dankzij dit dynamische duo geniet je van zo'n 20 % lagere uitstoot in vergelijking met een equivalente brandstofmotor. Hoewel bepaalde autofabrikanten deze technologie onder de noemer 'hybride' plaatsen, kan je er dus niet 100% elektrisch mee rijden. Dat kan alleen bij bepaalde manoeuvres. Het is namelijk geen full hybrid. Heb je twijfels? Vraag je verkoper dan naar het vermogen van de elektrische batterij. Met een batterij van 48 V kan je slechts enkele meters volledig elektrisch rijden, of zelfs helemaal niet, terwijl je met een full hybrid met een batterij van 200 tot 400 V enkele kilometers kan afleggen.

Renault E-Tech full hybrid

E-Tech full hybrid

De E-Tech full hybrid technologie gebruikt de energie van de motor tijdens het rijden en kan een grotere batterij dan die van een mild hybrid opladen (verschil tussen 48 V en 400 V). Nog veel te weinig fabrikanten gebruiken deze geavanceerde technologie. Met andere woorden, de batterij en de elektromotor laten de wagen rijden. Je hebt dus twee energiebronnen: een elektromotor en brandstofmotor die samen de wagen aandrijven. Bij grote snelheden kan je ook 100% elektrisch rijden. De Espace E-Tech full hybrid, Austral E-Tech full hybrid of de toekomstige Rafale E-Tech full hybrid hebben bijvoorbeeld een totaal rijbereik tot 1100 km(3), kunnen snelheden tot 130 km/u aan in de volledig elektrische modus en leveren een besparing tot 40%(2) in energieverbruik op.

(2) in vergelijking met een equivalente brandstofmotor in de stad.

(3) rijbereik met een volle benzinetank volgens WLTP

Renault E-Tech plug-in hybrid

wat met een plug-in hybrid of oplaadbare hybride?

Ten slotte kan je kiezen voor een oplaadbare hybride, ook plug-in hybrid genoemd. Hiermee heb je het grootste 100% elektrische rijbereik (meer dan 50 km) en geniet je van een flinke brandstofbesparing. Je moet de wagen wel dagelijks opladen. Als je dit type motor slecht gebruikt, is dat nadelig. Als je de wagen niet aansluit, wat vaak voorkomt bij stadsbewoners, wordt de elektromotor niet of slechts minimaal geactiveerd. Door de grote batterij en de brandstofmotor weegt dit type voertuig meer en als je de elektrische modus niet voldoende gebruikt, kan de wagen veel vervuilender zijn dan een benzine- of dieselwagen.

expertise van Renault

de expertise van Renault in hybride

Bij Renault hebben we bewust gekozen om te focussen op de ontwikkeling van doeltreffende technologieën. Dus niet op 'schijnhybrides' maar op echte geavanceerde hybridetechnologie. Hiervoor doen we een beroep op onze jarenlange expertise in de veeleisende Formule 1-wereld. Dankzij deze expertise kunnen de E-Tech full hybrid voertuigen vele kilometers 100% elektrisch rijden aan snelheden tot 130 km/u. Het totale rijbereik bedraagt tot 1100 km(3). Deze gemakkelijke, praktische technologie is ideaal voor wie nog niet klaar is voor een volledig elektrische wagen, maar wie wel flinke besparingen op verbruik ((tot 40%(2)) wenst en minder CO2 wil uitstoten.

(2) in vergelijking met een equivalente brandstofmotor in de stad.

(3) rijbereik met een volle benzinetank volgens WLTP

kortom, er is een E-Tech oplossing voor elke behoefte

Renault E-Tech

het volledig Renault gamma

Bij Renault begrijpen we dat de overstap van brandstof naar volledig elektrisch groot is.


Ook al hebben sommigen wel al de sprong gewaagd of zijn ze dit op korte termijn van plan, vinden wij het belangrijk dat iedereen dit op eigen tempo kan doen. Daarom ontwikkelden we twee volledige voertuiggamma's. Voor deze gamma's gebruikten we echter geen gemeenschappelijk platform. We hebben onze voertuigen specifiek ontworpen rekening houdend met de motortechnologie voor een optimaal gewicht, optimale efficiëntie en prestaties.

E-Tech bij Renault? Dat is enerzijds een 100% elektrisch gamma met Zoe, Twingo, Megane, Kangoo en binnenkort de Scenic, R5 en alle bedrijfsvoertuigen, en anderzijds het E-Tech full hybrid gamma met Clio, Captur, Arkana, Austral, Espace en binnenkort ook Rafale. Kom naar een verdeler in je buurt voor meer uitleg.