nieuwe modellen
24/8/2023
Ze zijn enorm geëvolueerd! Van de eerste plannen voor een kleine auto die praktisch was om in de stad te rijden tot wagens die uitgerust zijn met de meest geavanceerde technologieën en elektrische en hybride motorisatie. Stadsauto's maken het nu mogelijk om met een gerust hart en in alle comfort door de stad en daarbuiten te reizen.
Een stadsauto is in de eerste plaats een kleine auto (tussen 3 en 4 meter lang), praktisch om in de stad mee te rijden en gemakkelijk te parkeren.
De stadsauto verscheen vanaf het einde van de jaren 1950 in de straten van de Europese metropolen, vaak smaller dan de auto’s in het stedelijke landschap van Noord-Amerika. De eerste projecten stonden ver af van de concepten die in de jaren 70 zouden worden ontwikkeld: de kleine auto's die ontwerpers zich in die tijd voorstelden, leken meer op utilitaire, functionele wagens met vrij rudimentaire vormen.
In diezelfde jaren 70 zagen we ook de productie van een nieuw soort stadsauto die brak met de gebruikelijke stijlcodes van toen met kleurrijkere auto's en zachtere, rondere vormen. De reden hiervoor? Het doel was om een ander publiek aan te spreken: vrouwen, die steeds onafhankelijker werden en hun autonomie en vrijheid opeisten. Zo werd Renault 5 bijvoorbeeld de tweede auto in het huishouden - een fenomeen dat in die tijd sterk boomde in Europa.
Was het diezelfde spirit van vernieuwing en frisheid die bijna twintig jaar later nog steeds inspiratie gaf aan auto-ontwerpers? In ieder geval was het Patrick le Quément, voormalig directeur industrieel ontwerp bij Renault, die eind jaren 80 al snel met een vrolijk autootje op de proppen kwam: een lachende bestuurder aan het stuur van een auto die... ook lacht! Zo ontstond het uiterlijk van Twingo, een ondeugende, tedere en humoristische auto die in oktober 1992 werd gepresenteerd en in februari 1993 officieel op de markt werd gebracht.
Zodra hun verovering een feit was, deden ook stadsauto's met een iets ander uiterlijk hun intrede in onze steden zoals de sportieve Renault Wind, een kleine tweezits coupé-roadster op basis van Twingo II die in 2010 in productie ging. Zoals hun ludieke en speelse naam al doet vermoeden, combineren ludospaces de voordelen van een stadsauto (Modus is bijvoorbeeld gebouwd op het Clio III-platform) met die van een MPV-auto met meer ruimte en zichtbaarheid. Bovendien schuwen stadsauto's niet om ook als stationwagon te fungeren, zoals Renault Clio Grandtour met een royale bagageruimte van tot wel 430 liter!
In het begin was de uitrusting van deze kleine monospace auto's met één carrosserie (motorcompartiment, passagierscompartiment en bagageruimte in één volume) bewust minimalistisch. Na verloop van tijd werden deze stadsauto's - ook wel minicabs genoemd - echter steeds populairder in heel Europa. Ze zijn niet langer alleen gericht op trendy of zelfs onconventionele klanten, maar hebben nu hetzelfde comfort, hetzelfde afwerkingsniveau en dezelfde navigatie- en rijhulpsystemen als grotere voertuigen.
De categorie stadsauto's is dus geëvolueerd en is nu onderverdeeld in twee segmenten: het A-segment, dat stadsauto's of minicars (Renault Twingo, Renault Zoe) groepeert, meestal met één volume, en het B-segment, waar we multifunctionele stadsauto's met 5 zitplaatsen vinden, zoals Clio. Multifunctionele auto's zijn iets groter (ongeveer 4 meter lang) en krachtiger dan auto's uit het A-segment, maar nog steeds kleiner dan een berline. Het zijn hatchbacks: ze hebben twee verschillende volumes, waarvan het ene het motorcompartiment herbergt en het andere het passagierscompartiment en de bagageruimte.
Er is ook een sectie stadsauto's die een beetje anders is, namelijk SUV's die zijn ontworpen om het stadslandschap aan te kunnen. Door de straten en lanen te domineren dankzij hun grote bodemvrijheid, maken SUV’s - zoals Renault Captur - het mogelijk om de stad in al haar facetten dagelijks te beleven met een hoog comfortniveau.
Natuurlijk zijn de beste troeven de kleinere afmetingen bij stadsauto's, in een aantal opzichten.
Ten eerste zijn ze daardoor veel wendbaarder en praktischer, waardoor je ze veel gemakkelijker elke dag in de stad kunt gebruiken. Het is zelfs veel gemakkelijker om een geschikte parkeerplaats te vinden voor Twingo of Clio dan voor een grote 4x4. Bovendien maakt de draaicirkel van de stadsauto het vaak mogelijk om een U-bocht te maken, niet alleen tussen twee voetpaden, maar soms zelfs tussen twee muren. Handig in ondergrondse, openbare parkeergarages of onder flatgebouwen.
Kleinere afmetingen zorgen ook voor minder gewicht en dus een lager brandstofverbruik. Voor autofabrikanten is de kleine stadsauto daarom het ideale model om de elektrificatie van hun gamma mee te beginnen. Bovendien is het vooral in de stad essentieel om de koolstofuitstoot en geluidsoverlast te verminderen. Verder hebben stadsauto's minder actieradius nodig, omdat ze per definitie niet bedoeld zijn om lange afstanden af te leggen. Kiezen voor een kleine elektrische stadsauto is daarom een verstandige en verantwoorde keuze, zowel voor je budget als je bijdrage aan het behoud van het milieu.
De koningin van de stad
De stadsauto die jouw dagelijks leven elektrificeert
De iconische stadsauto