Wij recyleren je afgedankte Renault duurzaam
Je Renault werd geproduceerd om lang mee te gaan, maar ooit komt er een moment waarop het niet langer zinvol is om uw auto te gebruiken. Wat dan?
Een Renault bestaat uit meer dan een ton uiteenlopende materialen en is daarom een complex product om te recycleren. Toch slagen we er in België in om 98% van het gewicht van een afgedankt voertuig te recycleren (cijfers Febelauto).
De meeste materialen kunnen veilig en duurzaam verwerkt worden. Enerzijds door demontage voor de recuperatie van de nog bruikbare onderdelen en anderzijds na verwerking voor de terugwinning van de waardevolle grondsto en.
Toch is een klein aandeel van een sloopauto schadelijk voor het milieu. Het is dan ook belangrijk dat deze voertuigen door de juiste bedrijven worden ingezameld en dat de vervuilende sto en vakkundig worden verwijderd. Daarom hebben Europa en de regionale overheden in België de aanvaardings- en verwerkingsplicht van autowrakken streng gereglementeerd.
Jarenlang werkt Renault samen met Febelauto, het o iciële beheersorganisme dat in België instaat voor de duurzame inzameling, verwerking en recyclage van afgedankte voertuigen. Febelauto doet daarvoor beroep op een netwerk van door de regionale overheden erkende centra. Alleen erkende centra mogen afgedankte voertuigen verwerken en hebben het recht om een certificaat van vernietiging uit te reiken, waarmee het voertuig door Febelauto kan worden uitgeschreven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Zo garandeert Renault, onder het wakend oog van Febelauto, dat al haar afgedankte voertuigen onder de meest duurzame omstandigheden gerecycleerd worden. De tijd van de autokerkhoven is immers al lang voorbij!
Afgedankte voertuigen zijn alle personenwagens (met maximaal 8 passagiersplaatsen) en lichte bestelwagens (met een maximale totale massa van 3,5 ton), die de houder afdankt of moet afdanken, omdat:
Elk afgedankt voertuig moet door de laatste houder binnen een bepaalde termijn bij een erkend inzamelpunt worden aangeboden.
Oldtimers, collectie- en tentoonstellingswagens worden niet beschouwd als afgedankte voertuigen, op voorwaarde dat ze aan specifieke wettelijke vereisten voldoen. Dit geldt eveneens voor in beslag genomen, rallycross- en didactische voertuigen. Andere afgedankte voertuigen mag je dus nooit zelf stockeren, tenzij je daar een vergunning voor hebt.
Maar wat je scenario ook is, Renault vertrouwt op Febelauto en een professioneel netwerk van inzamelpunten en erkende centra door het hele land om jou en onze planeet zo goed mogelijk te helpen.
Wil je een storend autowrak in jouw buurt melden, neem dan contact op met de lokale politie of de dienst omgeving van je gemeente. Zij zoeken uit van wie het voertuig is en zullen de nodige stappen ondernemen om het voertuig te laten ophalen.
Opgelet !
Als je bovenstaande termijnen niet respecteert, bega je een milieumisdrijf met een proces-verbaal tot gevolg.
Is het tijd om afscheid te nemen van uw oude auto? De volgende scenario’s zijn mogelijk binnen ons netwerk van inzamelpunten en erkende centra:
Bij aankoop van een nieuwe auto bij een Renault-verkooppunt betaal je automatisch een milieubijdrage om de toekomstige duurzame recyclage van je voertuig door Febelauto te garanderen. Een erkend inzamelpunt of erkend centrum moet je afgedankte wagen dan ook kosteloos aanvaarden.*.
In sommige gevallen kan je zelfs een vergoeding krijgen voor je voertuig.
(*) Opgelet! Inzamelpunten zijn bereid om uw wagen aan te nemen en een vergoeding te geven, indien uw wagen volledig is, geen andere afvalsto en bevat dan deze eigen aan het voertuig, maximaal 8 passagiersplaatsen heeft of een lichte bedrijfswagen is met een maximumgewicht tot 3,5 ton (zie ook 'Welke categorieën van voertuigen vallen onder deze regelgeving). Voldoet jouw voertuig niet aan deze voorwaarden of vraagt u bijkomende diensten zoals ophaling, dan mag het inzamelpunt extra kosten aanrekenen. Dit bedrag staat in verhouding tot de diensten en kosten van het gebrek of de gebreken.
Afgedankte voertuigen doorlopen verschillende stappen bij onze erkende centra. Alleen dit proces kan een veilige en milieuvriendelijke verwerking garanderen. Hoe gaat het in zijn werk?
STAP 1: Verzoek tot inzameling en uitschrijving
De laatste eigenaar brengt zijn afgedankt voertuig binnen in een Renault-verkooppunt of laat het ophalen door een erkend centrum. Na controle van de staat van het voertuig, geeft het inzamelpunt een ‘bewijs van afgifte’ af of in geval van een erkend recyclagecentrum een o icieel ‘certificaat van vernietiging’. Dit laatste document heeft Febelauto nodig om de duurzame recyclage van het voertuig te garanderen en om de uitschrijving bij de DIV te verzekeren (zodat u als eigenaar definitief van alle aansprakelijkheid wordt ontslaan).
STAP 2: Depollutie
Hoewel een afgedankt voertuig vol recycleerbare grondsto en zit, begint het aan zijn recyclagereis als een gevaarlijke afvalstof. De eerste stap in het verwerkingsproces is dan ook de depollutie of het zorgvuldig verwijderen van alle vloeisto en en onderdelen die schadelijk zijn.
Denk bijvoorbeeld aan brandstof, ruitensproeiervloeistof, motorolie, aircogas of loodstartbatterijen. Deze gevaarlijke vloeisto en en onderdelen worden opgeslagen in speciale containers die vervolgens worden opgehaald en gerecycleerd door erkende recyclage-operatoren
In deze fase worden ook alle batterijen en banden verwijderd. Bij een elektrisch aangedreven voertuig, wordt ook de hoogspanningsbatterij gedemonteerd en weggevoerd voor ontlading en verwerking. De nog bruikbare modules in de batterijen (gemiddeld 63%) krijgen een tweede leven, hetzij door herfabricage (remanufactering) of in second life-toepassingen zoals stationaire energieopslagsystemen. De resterende 37% aan defecte modules worden gerecycleerd voor het terugwinnen van de waardevolle grondsto en.
STAP 3: Ontmanteling voor hergebruik
Na de depollutie worden de mechanische of carrosserieonderdelen en de elektrische of elektronische onderdelen gedemonteerd voor hergebruik – goed voor gemiddeld 23% van het voertuiggewicht. Deze onderdelen worden grondig nagekeken en komen weer op de markt als tweedehands auto-onderdelen. Deze hergebruikte onderdelen besparen niet alleen waardevolle grondsto en, maar ook heel wat CO2-uitstoot (gemiddeld 80%).
STAP 4: Compacteren
Daarna volgt de fysieke vernietiging van het voertuig, die garandeert dat de wagen nooit meer in het verkeer kan worden ingezet. De meeste wagens worden eerst samengedrukt in een hydraulische pers tot een blokje of een pannenkoek. De bedoeling is het wrak zo compact mogelijk te maken, om het transport naar de shredderinstallatie te vergemakkelijken, want dat blokje of die pannenkoek zijn zeker niet het einde van ons recyclageverhaal.
STAP 5: Shreddering en sorteren
De wrakken of gecompacteerde voertuigen worden vervolgens naar een shredder gestuurd, die ze in enkele seconden versnippert tot stukjes van een paar vierkante centimeter. Die resten worden opnieuw geshredderd en in diverse etappes verder gesorteerd met behulp van wel meer dan 40 geautomatiseerde processen (magneten, wervelstroom, flotatie, artificiële intelligentie, enz.), die de fysieke eigenschappen van het materiaal gebruiken om ze vakkundig te scheiden. Dankzij deze zogenaamde post-shreddertechnologieën kunnen heel wat materialen teruggewonnen worden.
STAP 6: We maken de cirkel terug rond
Na het sorteren worden de verschillende materiaalfracties (Staal, aluminium, koper, zink, plastics, vezels, glas en vele andere materialen) afgevoerd naar diverse verwerkingsinstallaties, die ze behandelen en nadien terug in de productieketen brengen in de meest diverse industrieën. Een deel (4,2%) wordt ook ingezet als alternatieve brandstof voor energie- en warmterecuperatie (cementfabrieken, stadsverwarmingscentrales, elektriciteitscentrales, enz.).
Het volledige recyclageproces maakt het mogelijk om tot 98% van het gewicht van een voertuig te hergebruiken, te recycleren en terug te winnen.
Kies op het einde van het leven van je Renault dus voor duurzame recyclage en laat je wagen achter in een inzamelpunt of breng hem binnen in een erkend centrum.
Recycle My Car is een initiatief van Febelauto en de Belgische auto-invoerders