De waterstofauto, uitgerust een brandstofcel, is al een commerciële realiteit voor Renault, de enige fabrikant op de markt die Franse waterstofvoertuigen aanbiedt. Met zijn talrijke kwaliteiten vormt deze technologie een aanvulling op de "klassieke" elektrische voertuigen. Maar wat is nu juist een waterstofauto en hoe gaat het in zijn werk? Dat leggen we je hieronder graag uit.

Fossiele brandstoffen, waterstof of elektriciteit - wat is het verschil?

Klassieke wagens verbranden fossiele brandstoffen zoals diesel, benzine of LPG om zich voort te bewegen.

Waterstofwagens en elektrische voertuigen gebruiken - uiteraard - elektrische energie, al is de krachtbron van de motor niet dezelfde. Traditionele elektrische auto's gebruiken een batterij die opgeladen moeten worden terwijl een waterstofauto een brandstofcel of injectie gebruikt die zuurstof en waterstof combineert om de nodige elektriciteit te produceren.

Hoe werkt een waterstofauto?

Een waterstofauto gebruikt waterstof om energie op te wekken en zich voort te bewegen. Dit kan volgens verschillende methodes maar het principe blijft hetzelfde: vanuit de reactie tussen waterstof en zuurstof ontstaat er energie om de motor aan te drijven. Het enige dat uit de uitlaat komt, is water in plaats van CO2 zoals bij fossiele brandstoffen.

De uitdaging voor de toekomst bestaat erin om waterstof op een duurzame manier te produceren. Zo kun je waterstof via de volgende methodes maken:

  • Met fossiele brandstoffen (ook wel ‘grijze waterstof’ genoemd), iets wat veel CO2-emissie veroorzaakt en wat dringend moet worden afgebouwd.
  • Bij blauwe waterstof worden de emissies van grijze waterstof opgeslagen zodanig dat er geen schadelijke impact is op het milieu.
  • Via elektrolyse (= ‘groene waterstof’) waarbij de nodige elektriciteit voor de waterstofproductie is opgewekt door duurzame bronnen zoals de zon, wind enz.).

Renaults nieuwe hydrogen engine car: geen conventionele waterstofauto

Opmerkelijk is dat Renault niet spreekt over een ‘conventionele’ brandstofcel. In plaats daarvan spreekt het merk over een waterstofmotor. Een ‘verbrandingsmotor’ dus, die op waterstof loopt.

Waterstof kan namelijk op twee manieren een voertuig aandrijven:

  • Waterstof dat als rechtstreekse brandstof kan worden gebruikt (ter vervanging van bv. fossiele brandstoffen) en dus een verbrandingsmotor aandrijft. Deze kan vloeibaar of gasvormig worden geïnjecteerd. Deze methode is eveneens de techniek waarmee Renault verder wil in de toekomst en als pionier de eerste stappen durft zetten.
  • Met behulp van waterstof in een brandstofcel. Een voertuig met een brandstofcel heeft geen verbrandingsmotor maar één of meerdere elektromotoren. Het is vergelijkbaar met een batterij die de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof opslaat en omzet in elektrische energie. Deze energie wordt eenmalig afgegeven tijdens het rijden, dus de batterij moet na verloop van tijd terug opladen.

Wat zijn de voordelen?

De voornaamste reden om voor een waterstofauto te kiezen is eenvoudig: geen CO2-emissie meer.

Daarnaast is een waterstofauto uiterst gebruiksvriendelijk. Terwijl je bij een elektrische wagen lang moet wachten voor deze is opgeladen, ben je met een waterstofauto binnen de 10 minuten terug op de baan.

Tot slot geniet je van een grotere actieradius met een volle waterstoftank, goed voor een bereik van 350 tot 600 km.

Waterstof heruitgevonden: onze nieuwe conceptcar komt eraan!

Renault onthulde zijn nieuwe concept car, Renault Scenic Vision, die de pijlers van zijn strategie voor duurzame ontwikkeling belichaamt: milieu, veiligheid en engagement. Deze unieke personenwagen met waterstofmotor benadrukt het koolstofarme toekomsttraject van Renault.

Andere stappen die Renault zet op vlak van sustainability: de Megane E-Tech 100% electric

Renault blijft de automarkt heruitvinden en wil inzetten op alle vlakken van duurzame mobiliteit. Binnen deze visie valt de lancering van nieuwe Megane E-Tech 100% electric, een hatchback binnen de Megane-familie, de eerste volledig elektrische generatie.

Benieuwd hoe deze wagen eruit ziet en wat dit model allemaal te bieden heeft?