Meer informatie nodig over het R-LINK Evolution-multimediasysteem?
Bluetooth®, Apple Carplay™, Coyote, verbonden services, de My Renault-toepassing, updates, navigatie, etc. Bekijk de antwoorden op alle veelgestelde vragen.
De procedure om een mobiele telefoon te koppelen aan R-LINK kan op de telefoon of in R-LINK worden uitgevoerd. Deze procedure kan verschillen afhankelijk van het type telefoon.
Let op: het is niet mogelijk de twee procedures tegelijk uit te voeren. Er kan dan geen Bluetooth-verbinding worden gemaakt.
Methode 1: koppelen vanaf een Android-telefoon
Let op: op Samsung-apparaten kan gevraagd worden om een Bluetooth-code. Voer in dat geval het nummer in dat in R-LINK wordt weergegeven.
Methode 2: voor koppelen vanuit R-LINK
Je Android-telefoon is nu gekoppeld aan R-LINK.
De procedure om een mobiele telefoon te koppelen aan R-LINK kan op de telefoon of in R-LINK worden uitgevoerd. Deze procedure kan verschillen afhankelijk van het type telefoon.
Let op: het is niet mogelijk de twee procedures tegelijk uit te voeren. Er kan dan geen Bluetooth-verbinding worden gemaakt.
Ongeacht het type apparaat moet allereerst Bluetooth geactiveerd worden in R-LINK:
Methode 1: koppelen vanaf een iPhone
Startpagina > Menu > Telefoon > Bericht 'Apparaten beheren' > NEE > '+' (rechts onder in het scherm) > 'R-LINK zichtbaar maken': R-LINK wordt dan gedurende 300 seconden zichtbaar.
Methode 2: voor koppelen vanuit R-LINK
Je iPhone is nu gekoppeld aan R-LINK.
Stap 1: controleer of je telefoon compatibel is met R-LINK Evolution. Ga hiervoor naar Menu > Telefoon > Instellingen > Apparaten beheren. Controleer of je telefoon wordt weergegeven in de lijst gekoppelde apparaten.
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, zie je de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen met R-LINK Evolution' in hetzelfde helpgedeelte.
Stap 2: als je wilt bellen, ga je naar het telefoonmenu en tik je op 'Telefoonboek'. Je contactpersonen worden automatisch geïmporteerd naar het R-LINK Evolution-scherm. Selecteer de contactpersoon die je wilt bellen en tik op het nummer om te beginnen met bellen.
Opmerking: als je lijst contactpersonen leeg is in R-LINK Evolution, ondanks dat je het koppelproces correct hebt doorlopen, controleer je op je telefoon of de contactpersonen in het telefoongeheugen zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart. Contactpersonen moeten op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart, anders worden ze niet op het R-LINK Evolution-scherm weergegeven.
Stap 1: controleer of je telefoon compatibel is met R-LINK Evolution. Ga hiervoor naar Menu > Telefoon > Instellingen > Apparaten beheren. Controleer of je telefoon wordt weergegeven in de lijst gekoppelde apparaten.
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, zie je de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen met R-LINK Evolution' in hetzelfde helpgedeelte
Stap 2: als de telefoon is gekoppeld aan R-LINK Evolution, ga je naar het multimediamenu en klik je op 'Media'. Kies de Bluetooth-audiobron en selecteer muziek op je telefoon.
Stap 1: controleer of je telefoon is gekoppeld aan R-LINK Evolution. Ga hiervoor naar Menu > Telefoon > Instellingen > Apparaten beheren. Controleer of je telefoon wordt weergegeven in de lijst gekoppelde apparaten.
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, zie je de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen met R-LINK Evolution' in hetzelfde helpgedeelte
Stap 2: als je telefoon correct is gekoppeld, maar je nog altijd niet uitgaand kunt bellen, controleer je op je telefoon of je contactpersonen op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart.
Contactpersonen moeten op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart, anders worden ze niet op het R-LINK Evolution-scherm weergegeven.
Opmerking: als je hierna nog altijd niet kunt bellen, kan er sprake zijn van een specifiek compatibiliteitsprobleem. Het wordt aangeraden dan de klantenservice te bellen. Geef aan dat je de bovenstaande stappen al hebt uitgevoerd, dat helpt bij het oplossen van het probleem.
Stap 1: als je problemen ervaart met het koppelen van je telefoon aan R-LINK Evolution, volg je onze koppelprocedures (voor iPhone, Android en Windows Phone) in hetzelfde helpgedeelte.
Stap 2: als het koppelproces nog altijd niet werkt, test je de compatibiliteit met onze online compatibiliteitstest hier
Voor het uitvoeren van een test, moet je de volgende zaken weten:
In specifieke secties van de pagina voor compatibiliteitstests wordt uitgelegd hoe je deze informatie vindt.
Stap 3: als de online compatibiliteitstest geen positief resultaat oplevert of als je jouw versie niet vindt in de lijst:
Als je de systemen bijwerkt, kan dit het probleem oplossen zodat je je telefoon kunt koppelen. Als dit niet het geval is, bel je de klantenservice en leg je uit dat je de bovenstaande stappen al hebt gevolgd. Dit helpt bij het oplossen van het probleem.
Als onze online compatibiliteitstest positief verloopt, betekent dit dat het koppelen zou moeten werken en dat er mogelijk een specifieker probleem is. Bel dan onze klantenservice en geef aan dat je de bovenstaande stappen al hebt uitgevoerd. Wij helpen je dan zo goed mogelijk.
Hier volgen de stappen voor het ontkoppelen van een apparaat van R-LINK:
Als je een apparaat uit de opgeslagen lijst in R-LINK wilt verwijderen:
Hier zijn de stappen die je moet volgen om Coyote te downloaden en te installeren in R-LINK:
Hier staan de stappen voor het overdragen van het pakket Coyote van het ene naar het andere voertuig:
Let op: als het overdrachtsverzoek eenmaal is bevestigd, kan de bewerking niet worden geannuleerd. Het is niet mogelijk om een pakket van het doel naar de bron over te dragen.
Pakketten met TomTom Live of TomTom Traffic kunnen niet worden overgedragen omdat deze alleen worden gekoppeld aan het voertuigabonnement.
Als Coyote Series niet meer werkt, kan het zijn dat je proefversie van drie maanden is verlopen.
Je kunt in de R-LINK Store controleren of je contract nog actief is. (Zie de veelgestelde vraag 'Hoe krijg ik toegang tot de R-LINK Store?' als je hulp nodig hebt.)
Ga in de R-LINK Store naar het gedeelte 'Mijn apps en services' om de status van contracten voor verbonden services te controleren.
Als je gratis proefversie van drie maanden is verlopen, kun je langer van het product gebruikmaken door de volledige versie in het gedeelte 'Catalogus' te kopen.
Als je een actief contract hebt, maar Coyote toch niet werkt, controleer je in de auto of het delen van gegevens is geactiveerd in R-LINK Evolution: Hoofdmenu / Services / Instellingen / Gegevens delen. Gegevens moeten worden gedeeld als je gebruik wilt maken van Coyote.
Als het probleem zich blijft voordoen, bel je de klantenservice voor hulp. Geef daarbij aan dat je deze procedure al hebt opgevolgd.
Als je de gratis proefversie van drie maanden van Coyote Series wilt gebruiken, moet je auto beschikken over een verbinding.
Als je wilt weten of je auto actief is, bekijk je in R-LINK Evolution of de knop 'Mijn services activeren' onder in het hoofdmenuscherm wordt weergegeven.
Als de knop wordt weergegeven, klik je erop en volg je de instructies om de verbinding te activeren. Zodra het proces is voltooid, wordt de proefversie van 3 maanden van Coyote Series binnen 72 uur actief.
Je vindt de Coyote-app in het gedeelte Services.
Als de knop 'Mijn services activeren' niet in het hoofdmenu wordt weergegeven, betekent dit dat de verbinding van de auto al actief is en dat de proefversie van 3 maanden van Coyote Series al actief is.
Als je wilt weten of je auto verbonden is, ga je naar het menu en controleer je of de knop 'Mijn services activeren' onderaan het scherm wordt weergegeven.
Als de knop niet op het scherm wordt weergegeven, is je auto al verbonden.
Als de knop wordt weergegeven, klik je op 'Mijn services activeren' en volg je de instructies.
Let op: het activeren van de verbinding van je auto kan tot 72 uur duren.
Je auto is nu verbonden en je kunt gebruikmaken van al je services. Zie de vraag 'Waarom zou ik de verbinding activeren?' in de veelgestelde vragen voor meer informatie.
Let op: het delen van gegevens moet worden ingeschakeld, anders werken de verbonden services niet.
Als je wilt controleren of het delen van gegevens is ingeschakeld, ga je naar: Hoofdmenu / Services / Instellingen / Gegevens delen.
Als je de verbinding van je auto activeert, profiteer je onder andere van de volgende services:
Als je wilt controleren of de verbinding actief is, zie je de vraag 'Is mijn auto verbonden?' in de veelgestelde vragen.
Je kunt het delen van gegevens te allen tijde (de)activeren via het gedeelte Services van R-LINK Evolution: Hoofdmenu / Services / Instellingen / Gegevens delen.
Let op: voor verbonden services (Coyote, TomTom Traffic, etc.) moeten gegevens worden gedeeld, anders werken ze niet goed.
De R-LINK Store en diens inhoud voor het eerst openen;
STAP 1: maak om te beginnen een MY Renault-account
Opmerking: kijk in de map Spam als er geen activeringse-mail in het Postvak IN staat.
STAP 2: registreer je Renault-auto in je account bij MY Renault
De R-LINK Store en diens inhoud voor het eerst openen:
STAP 1: maak om te beginnen een MY Renault-account
Opmerking: kijk in de map Spam als er geen activeringse-mail in het Postvak IN staat.
STAP 2: registreer je Renault-auto in je account bij MY Renault
De R-LINK-systeeminhoud beheren op basis van het beschikbare geheugen:
Ga als volgt te werk om al dan niet gratis content (services, apps, kaarten) voor R-LINK toe te voegen;
Je kunt verschillende handelingen uitvoeren in de R-LINK Store:
Als je een MY Renault-account maakt, profiteer je van alle beschikbare services voor jouw auto.
Als je je voor MY Renault registreert, kun je:
Als je een MY Renault-account wilt maken, klik je hier.
Het bijwerken van het R-LINK-/R-LINK Evolution-/Carminat TomTom-systeem is belangrijk om er zeker van te zijn dat de navigatie en verbonden services ook na 6 april 2019 blijven werken.
De R-LINK 2- en TomTom Live-systemen hoeven niet te worden bijgewerkt.
Je kunt het systeem gratis bijwerken via de Renault EASY CONNECT-site.
De R-LINK 2- en TomTom Live-systemen hoeven niet te worden bijgewerkt.
Volg de onderstaande stappen:
1/ Selecteer het R-LINK Evolution-systeem
2/ Voer het uit 17 tekens bestaande VIN (voertuigidentificatienummer) in (zoals VF1RFA123ABC12345).
Let op: het VIN is te vinden op het registratiecertificaat of in de linkerbenedenhoek van de voorruit van de auto.
3/ Download het updatebestand naar je computer
Let op: zorg ervoor dat je gedurende de volledige procedure een werkende internetverbinding hebt.
4/ Pak het updatebestand uit en kopieer het naar een lege USB-stick (8-32 GB, geformatteerd als FAT32).
5/ Start de motor en controleer of het R-LINK-/R-LINK Evolution-systeem is ingeschakeld
BELANGRIJK: schakel het R-LINK-/R-LINK Evolution-systeem niet uit. Houd de auto gedurende het volledige proces geparkeerd, met een lopende motor.
6/ Steek de stick in de USB-poort van je auto en volg de instructies op het scherm.
Let op: het bijwerken duurt circa 15-20 minuten
Na afloop van het installatieproces wordt het bericht 'CanCoProcessor bijwerken' mogelijk weergegeven op het scherm van R-LINK/R-LINK Evolution. Als dit gebeurt, moet je enkele minuten wachten tot het systeem volledig opnieuw is opgestart.
Ja, je kunt het R-LINK-/R-LINK Evolution-systeem gratis bijwerken via de Renault EASY CONNECT-site. Klik HIER om te beginnen met bijwerken.
Let op: voor meer informatie bekijk je de veelgestelde vragen ('Hoe werk ik mijn R-LINK/R-LINK Evolution bij?').
Ga als volgt te werk om R-LINK en de inhoud ervan (systeem, kaarten, apps) bij te werken:
STAP 1: installeer eerst de downloadsoftware R-LINK Toolbox
STAP 2: je R-LINK-systeem bijwerken
Als TomTom Live Traffic niet goed werkt, kan het zijn dat je gratis proefversie van drie jaar is verlopen.
Je kunt in de R-LINK Store controleren of je contract nog actief is (zie de veelgestelde vraag 'Hoe open ik de R-LINK Store?' als je hulp nodig hebt).
Ga in de R-LINK Store naar het gedeelte 'Mijn apps en services' om de status van contracten voor verbonden services te controleren.
Als je contract voor TomTom Live Traffic is verlopen, kun je de volledige versie kopen in het gedeelte 'Catalogus'.
Als je contract actief is, maar TomTom Live Traffic nog altijd niet werkt, controleer je of het delen van gegevens is geactiveerd in het R-LINK Evolution-systeem: Hoofdmenu / Services / Instellingen / Gegevens delen. Het delen van gegevens moet zijn ingeschakeld voor TomTom Traffic, anders werkt de service niet.
Als het probleem zich blijft voordoen, werk je de software en kaartversies bij via de R-LINK Store (in het gedeelte 'Updates'). (Zie de vraag 'Hoe werk ik mijn kaarten bij?' als je hulp nodig hebt.)
Als ondanks dit het probleem toch niet wordt opgelost, bel je de klantenservice voor hulp en geef je aan dat je deze procedure al hebt opgevolgd.
Om het proces te volgen, heb je de SD-kaart uit R-LINK Evolution nodig en een computer met toegang tot internet.
Stap 1: je SD-kaart verwijderen - In je auto
Ga om te beginnen naar je auto, schakel de motor in en start het R-LINK Evolution-systeem. Klik in het hoofdmenu op de +, druk op 'SD-kaart verwijderen' en bevestig je keuze. Je kunt de SD-kaart nu veilig uit het voertuig verwijderen. (Let op: de SD-kaart is naast de USB-poort van het voertuig te vinden.)
Stap 2: een nieuwe kaart downloaden - op je computer
Schakel je computer in, open een internetbrowser en meld je aan bij de R-LINK Store (zie de veelgestelde vraag 'Hoe open ik de R-LINK Store?' als dat nodig is).
In de R-LINK Store wordt er een pop-up weergegeven als er updates beschikbaar zijn (let op: als er geen pop-up wordt weergegeven, kan het zijn dat je kaart al up-to-date is. Je kunt in het gedeelte 'Updates' alsnog controleren of er een nieuwe kaart beschikbaar is). Selecteer het item dat je wilt bijwerken en klik op 'Updates openen' > 'Bijwerken'.
Steek je SD-kaart in de computer, open de R-LINK Evolution Toolbox en begin de updates te downloaden. (Let op: afhankelijk van de grootte van de kaarten en je internetverbinding, kan het downloaden enige tijd duren.)
Zodra het downloaden is voltooid, kun je de SD-kaart veilig verwijderen.
Stap 3: de nieuwe kaart installeren in R-LINK Evolution - In je auto
Neem de SD-kaart met de zojuist gedownloade kaarten mee terug naar de auto. Start de motor en laat deze draaien tijdens de bewerking. Steek de SD-kaart dan in en schakel het R-LINK Evolution-systeem in. Het installatieproces wordt automatisch gestart.
Let op: gebruik het R-LINK Evolution-systeem niet en laat de motor ingeschakeld tijdens het installeren.
Er wordt een bericht weergegeven zodra de installatie is voltooid. Je kunt direct gebruikmaken van de nieuwe kaarten.
Als je GPS-navigatie wilt openen vanaf de R-LINK Evolution-startpagina, klik je op 'Menu' en druk je vervolgens op 'Navigatie'. In het menu 'Navigatie' druk je op 'Rijden naar' om je bestemming in te voeren.
Je moet de volgende zaken invoeren:
Bevestig de bestemming. De navigatie begint dan na enkele seconden.
Let op: je vindt al je eerdere bestemmingen en POI's in de buurt (tankstations, parkeerplaatsen, etc.) in het menu 'Bestemming'.
hulppagina
verbonden Z.E.-services
Ontdek de antwoorden op al je vragen over verbonden Z.E.- services.
Let op: direct opladen is niet mogelijk wanneer er een planning wordt gebruikt.
Wanneer het opladen is geactiveerd, kun je op de pagina 'Mijn voertuig' zien wanneer de volgende geplande oplaadsessie is gepland (datum, tijd en duur).
Als je de airconditioning wilt inschakelen vanuit de mobiele MY Renault-toepassing, klik je op de knop onder de actieradius van de auto en de accustatus
Om het gebruik van de airconditioning in te plannen, klik je op het tabblad 'Comfort' om de opties voor inplannen te openen.
Als dit niet werkt, controleer je het volgende:
Als je gebruik wilt maken van de verbonden Z.E.- services in de MY Renault-toepassing moet je beschikken over een smartphone met een van de drie meest recente Android- of iOS-versies.
Klik op de volgende links om de versie op je smartphone te controleren en om te achterhalen hoe je deze bijwerkt:
Als je de verbonden Z.E.-services wilt openen, volg je deze procedure op een smartphone:
Nee. Je moet een account aanmaken via de MY Renault-smartphone-app om deze verbonden Z.E.- services te kunnen gebruiken.
Als je je verbonden services wilt verlengen, ga je naar je account op de MY Renault-site. Ga vervolgens naar de Store.
Je kunt dan de status van je services bekijken en de contracten indien nodig verlengen, of nieuwe services kopen.
De My Z.E.- website is niet meer beschikbaar. Je kunt echter wel nog alle Z.E.- services benaderen via de MY Renault-toepassing.
Je moet een account aanmaken via de MY Renault-smartphone-app om deze verbonden Z.E.-services te kunnen gebruiken.
De activeringscode voor het maken van een MY Renault-account kan op verschillende manieren worden achterhaald:
De My Z.E.- toepassing is veranderd; hij is nu geïntegreerd in de MY Renault-toepassing.
Om je services te openen, download je de nieuwe MY Renault-toepassing en maak je een account. Als je services nog altijd niet toegankelijk zijn, kan het zijn dat de contracten zijn verlopen.
Als je er opnieuw gebruik van wilt maken, kun je de contracten elk jaar gratis verlengen in de R-LINK Store. Zie de veelgestelde vraag 'Hoe verleng ik mijn services?' in hetzelfde helpgedeelte.
Ja, je kunt je aanmelden voor aanbiedingen via het netwerk of via de R-LINK Store (bij voertuigen die zijn uitgerust met R-LINK)
Als je gebruik wilt maken van verbonden Z.E.- services, bel je de klantenservice met een bewijs van aankoop en vraag je of er op jouw naam een contract kan worden opgesteld.
In de mobiele MY Renault-app kun je een route voorbereiden door de laadpunten te zoeken die tijdens de rit het meest geschikt zijn voor jouw auto.
Als je de ritgegevens invoert (accuniveau, aantal passagiers, aantal koffers, etc.), krijg je een geschatte route waarbij je rit en de laadtijden worden gesimuleerd.
Omdat deze rit een schatting is, kunnen we niet garanderen dat de laadpunten op de bestemming ook daadwerkelijk beschikbaar zullen zijn.
Als je je auto wilt verkopen, volg je deze stappen:
Vanaf het R-LINK-scherm:
• Klik in het R-LINK-scherm op het menu om het hoofdmenu te openen;
• Druk op het systeempictogram;
• In het menu 'Systeem' klik je op de pijl naar rechts en zoek je op het pictogram om terug te keren naar de oorspronkelijke instellingen;
• Druk op het pictogram om te beginnen met opnieuw instellen
Let op: als je het systeem opnieuw instelt, worden al je persoonlijke gegevens in de auto verwijderd (eerdere bestemmingen, ingestelde radiozenders, via Bluetooth verbonden apparaten, etc.).
De auto kan nu worden verkocht. Je kunt de nieuwe eigenaar aangeven dat hij/zij ook gebruik kan maken van de verbonden Z.E.-services. Download hier de doorverkoopgids voor de verbonden Z.E.-services en deel deze met de nieuwe eigenaar.
Voor het gebruiken van verbonden Z.E.- services heb je een activeringscode nodig. Volg hiervoor de onderstaande stappen:
Download hier onze handleiding over de verbonden Z.E.- services en tweedehands auto's om meer te weten te komen.
Als je gebruik wilt blijven maken van de verbonden Z.E.-services, download je de MY Renault-app gratis uit de Apple Store of via Google Play. Voor het openen van de services volg je de onderstaande stappen:
Onze zelfstudievideo's
Onze instructieboekjes raadplegen
Meer weten?
multimediasysteem
R-LINK Evolution
compatibiliteit
De compatibiliteit van je telefoon controleren