Meer informatie nodig over het R-LINK 2-multimediasysteem?
Bluetooth®, Apple Carplay™, Coyote, verbonden services, de My Renault-toepassing, updates, navigatie, etc. Bekijk de antwoorden op alle veelgestelde vragen.
Hieronder staan de stappen voor het koppelen van je Android-telefoon aan R-LINK 2:
Volg de onderstaande stappen om te koppelen vanaf een iPhone:
Hier staan de stappen voor het koppelen van je Windows Phone aan R-LINK 2:
Als je de optie voor het streamen van media via Bluetooth® wilt gebruiken op de iPhone, moet je eerst via de iTunes-software ten minste één audiobestand overdragen (podcast of muziek, gratis of betaald) van de Apple Store-catalogus naar je iPhone.
Zodra deze bewerking is voltooid, koppel je je telefoon via Bluetooth® aan je R-LINK 2 en ga je naar het menu 'Multimedia'. De optie Bluetooth® wordt dan beschikbaar en je kunt aan de slag met het streamen van muziek.
Stap 1: controleer of je telefoon is gekoppeld aan het R-LINK 2-systeem. Ga hiervoor naar het gedeelte 'Telefoon' vanuit het hoofdmenu, klik op 'Instellingen', controleer of de knop Bluetooth® is ingeschakeld en dat de telefoon actief is in de lijst apparaten (het pictogram 'Telefoon' moet rood zijn).
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, zie dan de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen aan R-LINK 2' in hetzelfde helpgedeelte.
Stap 2: als je wilt bellen, ga je naar het telefoonmenu en druk je op 'Contacten'. Je contactpersonen worden automatisch geïmporteerd naar het R-LINK 2-scherm. Selecteer de contactpersoon die je wilt bellen en druk op het nummer om te bellen.
Opmerking: als je lijst contactpersonen leeg is in R-LINK 2, ondanks dat je het koppelproces correct hebt doorlopen, controleer je op je telefoon of de contactpersonen in het telefoongeheugen zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart. Contactpersonen moeten op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart, anders worden ze niet op het R-LINK 2-scherm weergegeven.
Stap 1: controleer of je telefoon is gekoppeld aan R-LINK 2. Ga hiervoor naar het gedeelte 'Telefoon' vanuit het hoofdmenu, klik op 'Instellingen', controleer of de knop Bluetooth® is ingeschakeld en dat de telefoon actief is in de lijst apparaten (het pictogram 'Telefoon' moet rood zijn).
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, zie dan de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen aan R-LINK 2' in hetzelfde helpgedeelte.
Stap 2: als de telefoon is gekoppeld aan R-LINK 2, ga je naar het multimediamenu en klik je op 'Media'. Kies de Bluetooth®-audiobron en selecteer muziek op je telefoon.
Stap 1: mogelijk is er een Bluetooth®-koppelprobleem. Om er zeker van te zijn dat de telefoon is gekoppeld, ga je naar het gedeelte 'Telefoon' vanuit het hoofdmenu, klik je op 'Instellingen', controleer je of de knop Bluetooth® is ingeschakeld en dat de telefoon actief is in de lijst apparaten (het pictogram 'Telefoon' moet rood zijn).
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, zie je de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen aan R-LINK 2' in hetzelfde helpgedeelte.
Stap 2: als je telefoon correct is gekoppeld, maar je nog altijd niet uitgaand kunt bellen, controleer je op je telefoon of je contactpersonen op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart.
Contactpersonen moeten op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart, anders worden ze niet op het R-LINK 2-scherm weergegeven.
Opmerking: als je hierna nog altijd niet kunt bellen, kan er sprake zijn van een specifiek compatibiliteitsprobleem. Het wordt aangeraden dan de klantenservice te bellen. Geef aan dat je de bovenstaande stappen al hebt uitgevoerd, dat helpt bij het oplossen van het probleem.
Stap 1: als je problemen ervaart met het koppelen van je telefoon aan R-LINK 2, volg je onze koppelprocedures (voor iPhone, Android en Windows Phone) in hetzelfde helpgedeelte.
Stap 2: als het koppelproces nog altijd niet werkt, test je hier de compatibiliteit met onze online compatibiliteitscontrole
Voor het uitvoeren van een test moet je van de volgende zaken op de hoogte zijn:
Stap 3:
als de online compatibiliteitstest geen positief resultaat oplevert of als je jouw versie niet vindt in de lijst:
Als je de systemen bijwerkt, kan dit het probleem oplossen zodat je je telefoon kunt koppelen. Als dit niet het geval is, bel je de klantenservice en leg je uit dat je de bovenstaande stappen al hebt gevolgd. Dit helpt bij het oplossen van het probleem.
Als onze online compatibiliteitstest positief verloopt, betekent dit dat het koppelen zou moeten werken en dat er mogelijk een specifieker probleem is. Bel dan onze klantenservice en geef aan dat je de bovenstaande stappen al hebt uitgevoerd. Wij helpen je dan zo goed mogelijk.
Siri™-spraakherkenning inschakelen:
Methode 1: houd de push-to-talkknop op het stuur ingedrukt.
Methode 2: houd de startknop in de linkerbenedenhoek van het Apple CarPlay™-scherm ingedrukt.
Je kunt dan verschillende vragen stellen en bepaalde toepassingen met je stem bedienen. Zo kun je bijvoorbeeld iemand bellen, luisteren naar muziek, sms-berichten verzenden en erop reageren, Maps gebruiken, een reisschema opvragen, herinneringen aanmaken en nog veel meer.
Bijvoorbeeld: "Bel naam contactpersoon", "Stuur een bericht naar 'naam contactpersoon'", "Maak een route naar 'adres'", etc.
Opmerking: telefoongesprekken worden mogelijk gemaakt via het audiosysteem van de auto en R-LINK 2. Bij spraakherkenning wordt er mogelijk niet gebruikgemaakt van het audiosysteem bij het verbinden met Apple CarPlay™. De smartphone kan de oorzaak zijn van dat probleem. In dat geval neem je contact op met de klantenservice van de fabrikant van je smartphone.
1. In de auto
Wanneer het voertuig stilstaat, sluit je de USB-kabel aan. Als de iPhone is vergrendeld, vraagt R-LINK 2 je om deze te ontgrendelen. Apple raadt het gebruik van een gecertificeerde kabel aan om problemen te voorkomen.
1. Op je iPhone
Als je iPhone is vergrendeld, wordt je gevraagd CarPlay™ voor R-LINK te autoriseren.
3. In de auto
Klik op de Apple CarPlay™-knop midden onderin het scherm. Hiermee wordt de Apple CarPlay™-startpagina geopend. Je kunt de iPhone gewoon blijven gebruiken wanneer deze met de USB-kabel is verbonden.
Opmerking: als wifi en Bluetooth® zijn uitgeschakeld, wordt op de iPhone aangeboden om deze in te schakelen, of krijg je de melding dat een USB-kabel moet worden aangesloten. Apple CarPlay™ werkt echter alleen met de USB-kabel. Druk dus op 'Alleen USB' op je iPhone.
Om te controleren of je systeem compatibel is*:
*Beschikbaar op sommige modellen. Ga voor meer informatie over de systemen in de verschillende Renault-modellen naar onze website: https://www.renault.fr/vehicules/vehicules-particuliers.html
Als je Apple CarPlay™ wilt gebruiken, moet je beschikken over een iPhone 5 of nieuwer, met iOS 7.1 of hoger.
In het gebruikershandleidinggedeelte verderop op de hulppagina vind je in PDF-indeling een lijst met telefoons die door Renault Engineering zijn getest.
Let op: om er zeker van te zijn dat je smartphone compatibel blijft met Apple CarPlay™, raden we aan alle beschikbare software-updates te installeren.
Apple CarPlay™ wordt geleverd met vijf systeemeigen toepassingen:
Via de App Store kun je aanvullende toepassingen installeren die compatibel zijn met Apple CarPlay™, zoals Audiobooks™, Spotify™ en zelfs Deezer™.
Bekijk de lijst met compatibele toepassingen hier: https://www.apple.com/fr/ios/carplay/.
Let op: alleen toepassingen die zijn gecertificeerd door Apple en die naar je smartphone kunnen worden gedownload, mogen tijdens het rijden via Apple CarPlay™ worden gebruikt.
Van R-LINK 2 weer overstappen op Apple CarPlay™:
Methode 1:
Methode 1:
Als je Apple CarPlay™ en R-LINK 2 op hetzelfde scherm wilt combineren:
Je kunt dan de muziekspeler van jouw keuze weergeven (Spotify™, Google Music™) via Apple CarPlay™ én het R-LINK 2-navigatiesysteem. Je kunt echter ook het Apple CarPlay™-navigatiesysteem (Maps) gebruiken en tegelijk naar de FM-radio van het R-LINK 2-systeem luisteren.
Opmerking: het is niet mogelijk om twee vergelijkbare functies tegelijk in te schakelen. Het is niet mogelijk om Maps op Apple CarPlay™ én het navigatiesysteem van R-LINK 2 tegelijk te gebruiken.
R-LINK 2 beschikt over een SIM-kaart. Als je gebruik wilt maken van toepassingen en verbonden services, moet je R-LINK 2 activeren.
Let op: meer informatie over delen is te vinden via de knop 'Hulp'.
Let op: boven in het scherm geeft het netwerksymbool boven een auto aan dat R-LINK 2 verbonden is. Als in plaats van het netwerksymbool een kruis boven de auto wordt weergegeven, is R-LINK 2 niet verbonden.
Sla de gegevens van R-LINK 2 eerst op een USB-stick op. Ga als volgt te werk:
Let op: er wordt geen melding weergegeven om aan te geven dat de gegevensoverdracht is voltooid.
Synchronisatie van producten:
Producten downloaden:
Opmerking: de R-LINK 2 Toolbox is compatibel met Windows 7, 8, 8.1, 10 en vanaf OS 10.7 tot 10.11 op Mac.
Bijwerken in de auto:
De installatie van Coyote Series controleren
Je kunt het Coyote Series-pakket overdragen naar een Renault die is uitgerust met hetzelfde R-LINK 2-systeem.
Let op: de twee voertuigen moeten geregistreerd zijn in je account bij MY Renault.
Let op: als het overdrachtsverzoek eenmaal is bevestigd, kan de bewerking niet worden geannuleerd. Het is niet meer mogelijk om een pakket van het doel naar de bron over te dragen.
Pakketten met TomTom Live of TomTom Traffic kunnen niet worden overgedragen omdat deze alleen worden gekoppeld aan het voertuigabonnement.
Als Coyote Series niet meer werkt, kan het zijn dat je proefversie van drie maanden is verlopen.
Je kunt in de R-LINK Store controleren of je contract nog actief is. (Zie de veelgestelde vraag 'Hoe krijg ik toegang tot de R-LINK Store?' als je hulp nodig hebt.)
Ga in de R-LINK Store naar het gedeelte 'Mijn apps en services' om de status van contracten voor verbonden services te controleren.
Als je proefversie van drie maanden is verlopen, kun je langer van het product gebruikmaken door de volledige versie in het gedeelte 'Catalogus' te kopen.
Als je een actief contract hebt, maar Coyote toch niet werkt, controleer je in de auto of het delen van gegevens is geactiveerd in R-LINK 2: Hoofdmenu / Services / Instellingen / Gegevens delen. Gegevens moeten worden gedeeld als je gebruik wilt maken van Coyote.
Als het probleem zich blijft voordoen, bel je de klantenservice voor hulp. Geef daarbij aan dat je deze procedure al hebt opgevolgd.
Als je de gratis proefversie van drie maanden van Coyote Series wilt gebruiken, moet je auto beschikken over een verbinding.
Als je wilt weten of je auto actief is, bekijk je in R-LINK 2 of de knop 'Mijn services activeren' onder in het hoofdmenuscherm wordt weergegeven.
Als de knop wordt weergegeven, klik je erop en volg je de instructies om de verbinding te activeren. Zodra het proces is voltooid, wordt de proefversie van 3 maanden van Coyote Series binnen 72 uur actief.
Je vindt de Coyote-app in het gedeelte 'Mijn apps'.
Als de knop niet wordt weergegeven in het hoofdmenu, betekent dit dat de verbinding van de auto al actief is en dat je proefversie van drie maanden van Coyote Series actief is.
Om te controleren of je auto verbonden is, bekijk je of het verbindingspictogram actief is.
Als dat niet het geval is, klik je op de knop 'Verbinden' onder aan het hoofdmenu en volg je de instructies. Het activeren van de verbinding van je auto kan tot 72 uur duren.
Als de knop 'Verbinden' niet wordt weergegeven, betekent dit dat de verbinding al is geactiveerd, maar dat het delen van gegevens nog niet is geactiveerd. Het delen van gegevens moet worden ingeschakeld, anders werken de verbonden services niet.
Om het delen van gegevens te activeren, ga je naar Hoofdmenu / Apps / Privacy.
Je auto is nu verbonden en je kunt gebruikmaken van al je services. Zie de vraag 'Waarom zou ik de verbinding activeren?' in de veelgestelde vragen voor meer informatie.
Als je de verbinding van je auto activeert, profiteer je onder andere van de volgende services:
Als je wilt controleren of de verbinding actief is, zie je de vraag 'Is mijn auto verbonden?' in de veelgestelde vragen.
Je kunt het delen van gegevens te allen tijde (de)activeren via het gedeelte Services van R-LINK 2: Hoofdmenu / Apps / Privacy.
Let op: voor verbonden services (Coyote, TomTom Traffic, etc.) moeten gegevens worden gedeeld, anders werken ze niet.
Je kunt Highway Services vanuit R-LINK Store installeren. Deze is geïntegreerd in R-LINK 2:
Stap 1: kopen:
Stap 2: de gegevens van R-LINK 2 opslaan op een USB-stick
Let op: er wordt geen melding weergegeven om aan te geven dat de gegevensoverdracht is voltooid.
Stap 3: de app synchroniseren in de R-LINK 2 Toolbox
Alle voertuigen met een MID- of HIGH-versie van het R-LINK 2-multimediasysteem.
Er zijn geen beperkingen voor de softwareversie.
De digitale connectiviteit die wordt aangeboden via het pakket 'TomTom TRAFFIC and Connectivity' is vereist.
De huidige versie van Highway Services werkt met het SANEF-/SAPN-snelwegnetwerk.
De Renault Groep vindt het enorm belangrijk om persoonlijke gegevens te beschermen. Dit gebeurt dan ook in overeenstemming met het beleid dat de Groep hanteert voor de bescherming van deze gegevens.
Voor meer informatie klik je op de link: Je persoonlijke Highway Services-gegevens.
Als je de R-LINK Store en diens inhoud voor het eerst wilt openen, volg je de onderstaande stappen:
STAP 1: maak om te beginnen een MY Renault-account
Opmerking: de toegang tot je account wordt beveiligd met een wachtwoord. Houd het dan ook privé.
Opmerking: kijk in de map Spam als er geen activeringse-mail in het Postvak IN staat.
STAP 2: registreer je Renault-auto in je account bij MY Renault
Als je de inhoud van R-LINK 2 wilt beheren, volg je de onderstaande stappen:
Stap 1: de gegevens van R-LINK 2 opslaan op een USB-stick
Let op: er verschijnt geen bericht om aan te geven dat de gegevens zijn opgeslagen.
Stap 2: je producten bijwerken en synchroniseren
Ga als volgt te werk om al dan niet gratis content (services, apps, kaarten) voor R-LINK toe te voegen;
Stap 1: selecteer een toepassing in het MY Renault-account
Stap 2: de gegevens van R-LINK 2 opslaan op een USB-stick
Let op: er wordt geen melding weergegeven om aan te geven dat de gegevensoverdracht is voltooid.
Stap 3: de app synchroniseren in de R-LINK 2 Toolbox
Je kunt verschillende handelingen uitvoeren in de R-LINK Store:
Als je een MY Renault-account maakt, profiteer je van alle beschikbare services voor jouw auto:
Als je een MY Renault-account wilt maken, klik je hier.
Ga als volgt te werk om R-LINK 2 en de inhoud ervan (systeem, kaarten, apps) bij te werken:
Stap 1: sla om te beginnen de gegevens van R-LINK 2 op een USB-stick op
Let op: er verschijnt geen bericht om aan te geven dat de gegevens zijn opgeslagen.
Stap 2: de verzamelde gegevens (kopie) synchroniseren met de R-LINK Store
Stap 3: het systeem en/of kaarten bijwerken
Stap 4: downloaden
Stap 5: de updates installeren in R-LINK 2
Let op: in geval van een systeemupdate wordt R-LINK 2 opnieuw opgestart.
Als je GPS-navigatie wilt openen vanaf de R-LINK 2-startpagina, klik je op 'Menu' en druk je vervolgens op Navigatie > Bestemming. Als je een specifieke bestemming wilt openen, klik je op 'Adres' en voer je het volgende in:
Druk op 'Selecteren'. De navigatie begint dan na enkele seconden.
Let op: je vindt al je eerdere bestemmingen en POI's in de buurt (tankstations, parkeerplaatsen, etc.) in het menu 'Bestemming'.
Voor het volgen van het proces heb je een USB-stick (leeg, met minimaal 8 GB) nodig, alsmede een computer met toegang tot internet.
Stap 1: digitale kopie van je systeem - In je auto
Stap 2: een nieuwe kaart downloaden - op je computer
Let op: afhankelijk van de grootte van de kaarten en je internetverbinding, kan het downloaden enige tijd duren.
Stap 3: de nieuwe kaart installeren in R-LINK 2 - In je auto
Let op: gebruik het R-LINK 2-systeem niet. Laat de motor ingeschakeld tijdens het installeren.
Als TomTom Live Traffic niet goed werkt, kan het zijn dat je gratis proefversie van drie jaar is verlopen.
Je kunt in de R-LINK Store controleren of je contract nog actief is (zie de veelgestelde vraag 'Hoe open ik de R-LINK Store?' als je hulp nodig hebt).
Ga in de R-LINK Store naar het gedeelte 'Mijn apps en services' om de status van contracten voor verbonden services te controleren.
Als je contract voor TomTom Live Traffic is verlopen, kun je het contract verlengen door de volledige versie te kopen in het gedeelte 'Catalogus'.
Als je een actief contract hebt, maar TomTom Live Traffic toch niet werkt, controleer je in de auto of het delen van gegevens is geactiveerd in R-LINK 2: Hoofdmenu / Apps / Privacy. Het delen van gegevens moet zijn ingeschakeld voor TomTom Live Traffic, anders werkt de service niet.
Als het probleem zich blijft voordoen, werk je de software en kaartversies bij via de R-LINK Store (in het gedeelte 'Updates'). (Zie de vraag 'Hoe werk ik mijn kaarten bij?' als je hulp nodig hebt.)
Als het probleem zich blijft voordoen, bel je de klantenservice voor hulp. Geef daarbij aan dat je deze procedure al hebt opgevolgd.
Onze zelfstudievideo's
Hulp nodig? Met onze zelfstudievideo's word je stap voor stap begeleid.
Onze instructieboekjes raadplegen
Meer weten?
multimediasysteem
R-LINK 2
compatibiliteit
controleer of jouw telefoon geschikt is