Van de Renault type A tot de Renault MEGANE R.S.
Onze eerste sportieve prestaties
Hoe het allemaal begon
Louis Renault is zich al heel vroeg bewust van het belang van sportieve prestaties voor de ontwikkeling van het imago van het merk. Op 24 december 1898 pakt hij uit met zijn eerste grote innovatie: de directe aandrijving. Zijn Type A-wagentje is de eerste wagen met deze aandrijving die de rue Lepic van Montmartre opklom.
Na dit succes legt Renault zich toe op de autosportcompetitie, met tal van Grand Prix-overwinningen als resultaat. De Renault type K, die is uitgerust met de eerste motor ontworpen door Renault, springt in het oog tijdens Parijs-Wenen in 1902. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden alle autosportwedstrijden in Europa stilgelegd. Renault was echter niet lang weg te denken uit de autosport. In de jaren 1920 maakt het merk met de ruit opnieuw een krachtig optreden met de indrukwekkende Renault 40CV. Deze wagen is niet enkel de winnaar van de Rally van Monte-Carlo in 1925, maar hij valt ook op door talrijke snelheidsrecords op het circuit te verbeteren.
De komst van Gordini
In 1958 plaatst Renault Amédée Gordini, een constructeur van Italiaanse origine, aan het hoofd van de afdeling autosport. De legendarische Renault 8 Gordini ziet het levenslicht: het symbool van succes voor een hele generatie piloten. Zijn enorme populariteit geeft in 1966 aanleiding tot het ontstaan van de Coupe Renault8 Gordini: de merkkampioenschappen waren een feit.
In juli 1970 leidt de introductie van de Renault 12 Gordini tot “G-Day”, een grote bijeenkomst van Gordini-eigenaars op het Circuit Paul Ricard. Dit evenement is ook vandaag de dag nog altijd een hoogtepunt binnen de World Series by Renault. In dezelfde periode ontstaat de Formula Renault met de eerste wagens die zijn uitgerust met de motor van de Renault 12 Gordini. Frankrijk organiseert haar eerste Formula Renault kampioenschap in 1971.
De overname van Alpine
In 1973 werd Renault hoofdaandeelhouder van Alpine, opgericht door Jean Rédélé, een kleine Franse constructeur waarmee het merk reeds vele jaren een goede band had. Het jaar 1973 is een bijzonder gunstig jaar voor het merk: de Alpine A110 “Berlinette” wint het eerste Wereldkampioenschap Rally.
Onze geschiedenis in de Formule 1
onze eerste stappen op het gebied van Formule 1
Onze geschiedenis in de autosport begon met de komst van Amedeo Gordini, bekend vanwege zijn Grand Prix-auto's. Renault bouwde de fabriek in Viry‑Châtillon, zodat hij een plek had voor al zijn nieuwe ontwerpen. Dankzij Gordini concentreerde Renault zich eerst op een V6 2,0 l motor, die in januari 1973 aan het publiek werd onthuld. Die bleek zijn mannetje goed te staan in het beroemde Europese Kampioenschap voor tweeliter-sportwagens. Na dit succes nam Renault deel aan het FIA World Sports Car Championship en werd een turboversie van de motor ontwikkeld.
Renault Sport Sport is officieel opgericht in 1976 toen er een competitieprogramma voor eenzitters is opgericht: Formula 2, Sport Le Mans en vervolgens Formula 1 in 1977. Renault begon als een team in Formule 1. Terwijl de concurrenten motoren met atmosferische druk gebruikten, bracht Renault een V6 met turbocompressor in stelling. In diezelfde tijd, in 1978, wonnen Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud de 24 uur van Le Mans in hun Alpine-Renault A442B, aangedreven door de V6-turbomotor van Renault. Het merk met de diamant behaalde zijn eerste Formule 1-overwinning tijdens de Franse Grand Prix van 1979, met Jean-Pierre Jabouille aan het stuur van een RS11.
In het begin van de jaren 80 had Renault al 15 Grand Prix gewonnen en werden ze tweede in de World Championship van 1983 dankzij Alain Prost. Uiteindelijk zijn ze tegen het eind van het seizoen van 1985 uit de competitie gestapt.
de comeback
In 2001 keerde Renault terug naar Formule 1 nadat het het Benetton-team had overgenomen. De naam werd in 2002 vervolgens officieel veranderd in Renault F1 Team.
Het Renault F1 Team bloeide tegelijk op met Fernando Alonso, die in 2005 en in 2006 twee keer op rij de titel World Driver op zijn naam schreef. Het nieuwe team won in diezelfde periode ook nog twee constructeurstitels.
In 2011 wilde Renault zich richten op zijn activiteiten als motorproducent voor andere teams. Renault F1 Team werd verkocht aan Genni Capital. Zo hielpen motoren van Renault het Red Bull Racing team naar de overwinning in World Championships met vier constructeurstitels tussen 2010 en 2013. Sebastian Vettel ging de boeken in als jongste viervoudig wereldkampioen in de geschiedenis van de Formule 1.
2019, de bloeiperiode van Renault
Nadat we ons opnieuw hadden gevestigd als officiële fabrikant voor Formule 1, bouwden we een sterke reputatie op met een aantal glansrijke overwinningen en uitstekende prestaties.
Om de meest hypermoderne technologie te bieden, zowel op het circuit als op de weg, hebben we samengewerkt met onze Renault F1-teams en hebben we onze expertise op het gebied van autosport en elektrisch rijden gebruikt voor de ontwikkeling van een innovatieve en exclusieve hybride technologie: Renault E-TECH.
een nieuwe identiteit
In 2021 voegden Alpine Cars, Renault Sport Cars en Renault Sport Racing zich samen onder de naam Alpine als een merk dat zich toewijdt aan innovatieve, authentieke en exclusieve Groupe Renault-auto's voor autosport. Het merk Alpine stond al bekend om zijn onuitputtelijke kracht tijdens races en rally's en onthulde in 2020 zijn nieuwe identiteit: Alpine F1 Team.
Met onze Renault E-TECH hybrid-technologie zijn we als exclusieve motorfabrikant volledig toegewijd aan het team, dat profiteert van onze vindingrijkheid en unieke expertise op het gebied van hybride aandrijvingen.
Renault Sport, dat is ook ...
RENAULT SPORT SERIES
passie voor autosport
TECHNOLOGISCHE INNOVATIE: VAN HET CIRCUIT NAAR DE WEG
competitie: onze inspiratie voor jouw rijplezier!