lithium-ionbatterij
De lithium-ionbatterij is momenteel de benchmarktechnologie voor elektrische auto's.
Renault heeft ervoor gekozen om zijn E-Tech 100% electric-modellen met deze technologie uit te rusten. Deze technologie biedt klanten een optimale technische oplossing met maximale voordelen:
De tractiebatterij is het belangrijkste onderdeel van je elektrische auto. Deze is met de grootst mogelijke zorg ontworpen en geproduceerd. We streven ernaar de afmetingen van de batterij zoveel mogelijk te beperken en tegelijkertijd optimale prestaties te garanderen.
De batterij bestaat uit verschillende elementen die ervoor zorgen dat deze goed werkt:
Opmerking: we ontwikkelen uitsluitend de cellen en modules in samenwerking met onze partners. Alle andere batterijcomponenten zijn ontworpen en geproduceerd door Renault. Een kwaliteitsgarantie om aan je eisen te voldoen.
De lithium-ionbatterij is een onderdeel dat chemische energie omzet in elektrische energie. Dit proces is het gevolg van een chemische reactie die plaatsvindt tussen 2 elektroden - de ene positief (de kathode) en de andere negatief (de anode), allemaal ondergedompeld in een elektrolyt.
Wanneer de batterij je auto van stroom voorziet, worden de opgehoopte elektronen in een constante energiestroom vrijgegeven door de circuits van de auto tussen de anode en de kathode om de elektromotor van stroom te voorzien.
Wanneer de batterij echter energie terugwint die de lader teruggeeft of die afkomstig is van remmen met energieterugwinning, dan keren de elektronen terug naar hun uitgangspositie.
capaciteit
De capaciteit van de batterij wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Dit mag niet verward worden met het momentane vermogen van de elektromotor of een lading uitgedrukt in kilowatt (kW).
Je kunt het vergelijken met de inhoud van de brandstoftank van een auto met verbrandingsmotor, uitgedrukt in liters (l) en het motorvermogen in paardenkracht (pk).
actieradius
De actieradius hangt met name af van de batterijcapaciteit. Hoe groter de capaciteit, des te meer kilometers de auto kan afleggen.
Ook andere factoren, zoals het gewicht van de auto's, de rijstijl en de weersomstandigheden, hebben echter invloed op de actieradius van een elektrische auto.
voorbeeld: Renault Megane E-Tech 100% electric
Renault Megane E-Tech 100% electric: 60 kWh opgeslagen in een batterij met een dikte van 11 cm, voor een WLTP-actieradius tot 470 km per lading.
De actieradius voor al onze auto's variëren. Ontdek onze Renault E-Tech 100% electric-serie.
oplaadbaarheid
De belangrijkste functie van de batterij is het opslaan en herverdelen van energie. Dit bepaalt de actieradius van je elektrische auto. Bij het ontwerp houden we rekening met de oplaadbaarheid, d.w.z. het vermogen om het geleverde vermogen (kW) snel op te nemen - ongeacht de manier van opladen.
laadtijd
De batterijen van onze E-Tech-modellen zijn ontworpen om het beste compromis te bieden tussen opgeslagen energie en laadtijd. Ideaal voor de snelweg en voor snelle aanvulling van de actieradius via ultrasnel laden.
Bij de RenaultMegane E-Tech 100% electric laad je de batterij binnen 30 minuten op tot een actieradius van 200 km. De batterij biedt meer laadveelzijdigheid tot 22 kW op een wisselstroomnetwerk en tot 130 KW tijdens een maximale piek op een snel gelijkstroomnetwerklaadpunt.
buitenomstandigheden
De batterij is ook onderhevig aan de buitenomstandigheden. Om te zorgen dat de auto naar behoren werkt, passen we de bedrijfstemperaturen aan met behulp van het in de batterij ingebouwde koelsysteem. Bovendien is Google Maps ingebouwd en is de auto voorzien van ons openR link-systeem. Als je in de buurt komt van een gelijkstroomlaadpunt waar je een stop hebt gepland, dan verwarmen we de batterij voor om het oplaadvermogen te optimaliseren*
*afhankelijk van het model en de versie
De expertise en kwaliteitsgarantie van Renault
Sinds de eerste Renault Zoe op de markt kwam, heeft Renault meer dan 10 jaar ervaring verzameld op het gebied van elektrische technologie. Daarom weten wij veel over hoe batterijen verouderen. Onze expertise en betrokkenheid zijn een garantie.
Batterijgarantie
Onze Renault E-Tech 100% electric modellen hebben een garantie van 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst vervalt). Let op: batterijen verslechteren van nature, net als elk elektronisch apparaat met een batterij. Bij onze nieuwe modellen behouden de batterijen tijdens de garantieperiode gegarandeerd minimaal 70% van hun oorspronkelijke capaciteit.
De veiligheid van de elektrische auto's is een absolute prioriteit voor Renault. Renault is de enige autofabrikant die een brandweerman aan zijn teams heeft toegevoegd. Onze teams werken nauw samen met externe veiligheidsexperts om jouw veiligheid te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld twee belangrijke innovaties:
Fireman Access
Fireman Access geeft brandweerlieden direct toegang tot de kern van de batterij als deze wordt getroffen door een externe brand. Hiermee wordt de interventietijd teruggebracht tot slechts 5 minuten.
SD-schakelaar
Tijdens interventies van de brandweer (met uitzondering van branden) kan de batterij onmiddellijk losgekoppeld worden van het elektrische circuit via de innovatieve SD-schakelaar. Dit beschermt de brandweerlieden tegen mogelijke elektrocutie.
Als de batterijen het einde van hun eerste leven bereiken, d.w.z. tussen 10 en 15 jaar, of wanneer de laadcapaciteit tot onder 70% daalt, dan kunnen ze worden vervangen.
Dan beginnen de batterijen aan een tweede leven, bijvoorbeeld door hergebruik voor de opslag van hernieuwbare energie of voor andere minder veeleisende mobiele toepassingen. Als dit tweede leven voorbij is, kunnen de batterijen gerecycled worden.
inzameling
Conform de Europese richtlijn heeft Renault toegezegd de gebruikte batterijen van zijn elektrische auto's in te zamelen.
Al onze Renault E-Tech-centra kunnen je helpen met de recycling van de batterij van jouw elektrische auto.
Vanaf 2024 is de Re-Factory in Flins ook van plan om te beginnen met de installatie van een elektrische batterij- en autodemontagelijn.
Tweede leven
Zodra het eerste leven van de batterijen voorbij is, is de uitdaging om een manier te vinden om ze opnieuw te gebruiken. Het merk Mobilize richt zich op dit probleem met zijn "Advanced Battery Storage"-programma, dat al op verschillende locaties in Frankrijk en Europa is ingezet. Deze batterijen kunnen dan bijvoorbeeld gebruikt worden om de energie op te slaan die windturbines en zonneparken produceren. Op deze manier wordt de inherente intermitterende zonne-instraling gecompenseerd.
recycling
Voor een lithium-ion batterij zoals gebruikt in Renault Zoe, begint het recyclingproces met de ontmanteling, waarbij alle onderdelen eruit gehaald worden.
De structurele, plastic, metalen en laselementen gaan naar hun eigen specifieke recyclingfaciliteiten.
jouw vragen over de batterijen van elektrische auto's
In tegenstelling tot de begindagen van elektrische auto's bieden de meeste autofabrikanten nu geen leasing van batterijen meer aan. De reden hiervoor is even eenvoudig als veelbelovend: deze technologie heeft bewezen een winnaar te zijn qua werking en qua duurzaamheid.
Renault E-Tech-batterijen hebben nu zelfs een garantie van 160.000 km of 8 jaar en zijn te vervangen als het laadniveau tot onder de 70% van de oorspronkelijke capaciteit daalt.
Renault heeft meer dan 10 jaar ervaring met lithium-ionbatterijen voor elektrische auto's. De duurzaamheid overtreft de voorspellingen van de branche, met zeer gering capaciteitsverlies na 10 jaar.
Goed om te weten:
Goed om te weten: Renault garandeert in elk geval dat elke batterij wordt gerecycled door samen te werken met gespecialiseerde bedrijven.
Zeer zeker. Ten eerste omdat het wettelijk verplicht is, maar ook omdat het voor Renault een logische keuze is.
Uiteraard zijn onze batterijen ontworpen met de volledige levenscyclus in gedachten.
Ons doel voor 2030 is om ongeveer 70% van onze batterijen te produceren met behulp van strategische materialen (nikkel, kobalt, lithium, enz.), die bovendien afkomstig zijn uit gerecyclede afgedankte batterijen. De Renault Group heeft, dankzij de Re-Factory in Flins en het partnerschap met Veolia en Solvay, op dit gebied een grote voorsprong op zijn concurrenten.
1e leven: in het hart van onze auto's.
De batterij wordt bewaard totdat de capaciteit niet meer goed genoeg is om de auto goed te laten rijden (minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit). Je kunt de "gezondheidstoestand" in de gaten houden via de My Renault-app.
2e leven: een nieuw doel.
Als de capaciteit van de batterij daalt tot minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit, dan kan deze nog steeds bruikbaar zijn. De batterij kan opnieuw worden gebruikt voor andere toepassingen binnen de e-mobiliteit of voor zonne- of windenergiesystemen.
3e leven: terugwinning van componenten.
6 tot 10 jaar later wordt de batterij ingeleverd voor recycling, zodat verschillende elementen (nikkel, kobalt, lithium, etc.) teruggewonnen kunnen worden. Het doel is om tot 95% van de onderdelen te recyclen.
Renault omringt zich met gespecialiseerde partners om een verantwoorde en circulaire productie gedurende deze hele cyclus te garanderen. Logisch.
ontdek ook