ECO-G motor
Renault en LPG
Bi-Fuel modellen (benzine en LPG) zijn praktisch, voordelig en milieuvriendelijker dan modellen met een gewone benzinemotor.
Auto's die rijden op twee brandstoffen zijn nu beschikbaar als ECO-G technologie ontwikkeld door Renault.
*verschilt per land. Kosten voor de uitgifte van de registratie blijven betaalbaar.
** (To be localised by country)
***afhankelijk van de versie en opties
ECO-G modellen hebben twee tanks (één voor benzine en één voor LPG). Deze worden om en om gebruikt. Doorgaans switcht de auto automatisch tussen de tanks, maar je kunt dat ook zelf doen.
automatisch
In deze modus gebruikt de auto standaard de benzinetank om te starten en schakelt hij daarna vanzelf tussen de twee tanks. De voorkeur wordt altijd gegeven aan de volste tank.
handmatig
In deze modus bepaal jij welke tank je wilt gebruiken en wanneer je wilt overschakelen op de andere. Jouw keuze wordt opgeslagen als de standaardinstelling, totdat je deze wijzigt.
Als je rijdt op twee brandstoffen (benzine en LPG), ben je flexibeler en de motor werkt er niet minder door.
Je kan zelfs stellen dat het LPG-systeem nu meer kracht genereert dan de variant op benzine.
(To be localised by country) In Frankrijk kun je bij ongeveer een kwart van de tankstations terecht voor LPG (dat zijn er meer dan 1.500). Je kunt ze vinden op Essence&Co of MyGPL.eu om je rit nog beter te plannen.
Als er geen tankstation waar je LPG kunt tanken in de buurt is, dan is dat geen probleem. Je kunt dan gewoon doorrijden op benzine, alsof je een gewone benzineauto rijdt. Let op, je benzinetank wordt altijd gebruikt om de auto te starten, dus die mag nooit helemaal leeg zijn!
Op dezelfde manier als een 'gewone' benzinetank:
- Open de brandstofdop (net als bij een benzinemotor).
- Plaats het tankpistool in de vulopening.
- Verwijder het tankpistool als de tank vol is en plaats de brandstofdop terug.
Het is ook vermeldenswaard dat er in België ongeveer 750 LPG-tankstations zijn. Als je geen LPG-station in de buurt vindt, hoef je je geen zorgen te maken: je kunt ook uitsluitend op benzine rijden, net als met een conventionele auto met verbrandingsmotor. Merk op dat je benzinetank altijd wordt gebruikt bij het starten, dus hij mag nooit leeg zijn!
Het is niet per se ingewikkelder een ECO-G model te onderhouden in vergelijking met een 'gewone' auto. De periodes en kosten voor onderhoud verschillen niet.
Zoals bij elke 'speciale' auto moet onderhoud worden uitbesteed aan professionals die zijn opgeleid in het onderhouden en repareren van auto's die rijden op twee brandstoffen. Ter indicatie: een ECO-G model moet net als auto met een gewone benzinemotor na elke 20.000 tot 30.000 kilometer worden nagekeken. Zorg dat je auto tijdig onderhouden wordt, zoals aangegeven in het logboek, zodat hij soepel blijft rijden.
Hoewel de ECO-G modellen van Renault een extra tank hebben voor LPG, is hun interieur daardoor niet kleiner en kosten ze ongeveer hetzelfde als gewone benzineauto's. Wat dat betreft is er dus weinig verschil.
de voordelen van een auto op LPG
Dankzij de twee tanks is het rijbereik van een ECO-G model groter dan dat van een benzineauto.
Je hoeft ze niet zo vaak te vullen en dat kost bovendien vaak minder, omdat LPG 50% goedkoper is dan benzine en diesel.
Wat betreft schadelijke stoffen stoot een ECO-G-auto tot maar liefst 11% minder CO2 uit en 10 keer minder NOx** dan een dieselauto.
aankoop en gebruik
Ondanks dat ECO-G modellen twee brandstoftanks hebben, zijn ze niet duurder.
Ze zijn zuiniger, omdat LPG goedkoper is per liter. Ze zijn ook beter voor het milieu en hebben een groter rijbereik.
*gemiddelde prijs
**de uitstoot van stikstofoxiden met fossiele brandstoffen
ontdek ook